85 lat Magistrali Węglowej. Efektowny parowóz przejechał przez powiat lubliniecki.

85 lat Magistrali Węglowej. Efektowny parowóz przejechał przez powiat lubliniecki.

Uroczysty przejazd potężnej maszyny na trasie z Tarnowskich Gór do Herbów Nowych był największą atrakcją obchodów 85-lecia istnienia Magistrali Węglowej, 552-kilometrowego połączenia kolejowego łączącego Górny Śląsk z Gdynią. Oprócz dworca w Herbach, w obrębie powiatu lublinieckiego parowóz zatrzymał się również w Strzebiniu i Boronowie.

Powrót zabytkowego pociągu, prowadzonego przez kultową lokomotywę Ty42-107 wzbudził ogromny sentyment, zwłaszcza wśród starszych mieszkańców, którzy na kolejnych dworcach obserwowali przejazd kolosa. Osoby pamiętające charakterystyczną woń smarów, kłęby dymu i przenikliwy gwizd lokomotywy, mogły powrócić do czasów kiedy tego typu składy dominowały na okolicznych torowiskach.

Dla zdecydowanej większości najmłodszych uczestników pokazu był to pierwszy taki obrazek, stanowiący olbrzymią frajdę, tym bardziej, że uczniowie z okolicznych placówek edukacyjnych, wraz z zaproszonymi gośćmi, mogli wziąć udział w przejażdżce pociągiem. Uczniowie zobaczyli również wnętrze samej lokomotywy.

Świętowane w poniedziałek 85. urodziny Magistrali Węglowej wiązały się również z innymi atrakcjami – niemal we wszystkich punktach zlokalizowanych na trasie Ty42-107 odbyły się okolicznościowe przemówienia przedstawicieli władz lokalnych i kolei. Nie zabrakło paneli historycznych, występów artystycznych i happeningów.

Podczas kilkuminutowego postoju lokomotywy w Strzebiniu można było sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie. Podróżujących pociągiem powitały przedszkolaki oraz uczniowie szkoły podstawowej ze Strzebinia w strojach z lat 30-40, co spotkało się z wielkim uznaniem – czytamy na stronie Urzędu Gminy Koszęcin.

Podróż składem ciągniętym przez lokomotywę z Boronowa do stacji w Herbach była niezwykłym przeżyciem. Polecam wszystkim wizytę w Herbach Nowych, gdzie znajduje się muzeum poświęcone historii Magistrali, zbudowane dzięki pasji i zaangażowaniu kolejarzy – przyznał Poseł na Sejm RP, Andrzej Gawron, uczestniczący w uroczystościach na terenie dworca kolejowego w Herbach.

Zbudowana w latach 1926–1933 Magistrala Węglowa, była największą i najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczypospolitej oraz przykładem polsko-francuskiej współpracy gospodarczej. Dzięki niej nastąpiło szybkie zespolenie Górnego Śląska i wnętrza kraju z wybrzeżem Bałtyku oraz rozbudowa innych elementów infrastruktury, w sąsiedztwie linii.

Zdjęcia: Poseł Andrzej Gawron (profil Facebook), Sala Tradycji Magistrali Węglowej Śląsk-Porty (Facebook), UG Koszęcin.

  1. Mam wielki sentyment do lokomotyw Ty42
    Taka sama lokomotywa obsługiwała w latach 80-tych XX wieku, trasę Fosowskie – Dobrodzień. Tamta “ciuchcia” to była dokładnie Ty42-01
    Nawet mam pamiątkowe (nigdzie niepublikowane) zdjęcia z Ty42-01 z października 1987 roku. Mój dziadek był wtedy kolejarzem i pracował na tej linii do końca jej istnienia w 1991 roku…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.