A miało być tak pięknie. Koleje Śląskie opuszczą trasę na odcinku Lubliniec – Kluczbork. Co dalej z połączeniami?

A miało być tak pięknie. Koleje Śląskie opuszczą trasę na odcinku Lubliniec – Kluczbork. Co dalej z połączeniami?

Jak informuje portal rynek-kolejowy.pl, od grudnia tego roku Koleje Śląskie nie będą już realizować połączeń na odcinku Lubliniec – Kluczbork. Obsługą linii nr 143 zajmie się przedsiębiorstwo Polregio.

Na zapowiadane zmiany zareagowali już mieszkańcy, którzy skontaktowali się naszą redakcją twierdząc, że powrót Polregio – obsługującego linię przed przejęciem przez Koleje Śląskie – może oznaczać podwyżkę cen za bilety, natomiast dojazd do Katowic z takich miejscowości jak Sieraków Śląski, Ciasna czy Kochcice, może wiązać się z przesiadką w Lublińcu. 

W tekście opublikowanym 12 maja, portal rynek-kolejowy.pl wskazuje, że zmiana przewoźnika wynika z decyzji ekonomiczno-organizacyjnej – Łatwiej jest realizować to połączenie spółce Polregio, która na Opolszczyźnie posiada swoje zaplecze i realizuje połączenia do Kluczborka zarówno z Opola jak i z Wrocławia – czytamy na łamach witryny.

Pasażerowie nie kryją zaskoczenia, tym bardziej, że jeszcze niedawno byli świadkami triumfalnego przejazdu pociągu “Powstaniec Śląski”, który 30 listopada 2019 roku, w atmosferze wielkiej fety, przemierzył powiat lubliniecki, dając początek poszerzonej ofercie Kolei Śląskich w kierunku Kluczborka.

Wkroczenie przewoźnika na Opolszczyznę było tym większą zachętą do korzystania ze składów KS, że zbiegło się z dużymi inwestycjami w infrastrukturę kolejową – m.in. budową przystanku w Kochcicach oraz uruchomieniem Centrum Przesiadkowego czy montażem wind i tablic peronowych na dworcu w Lublińcu – nie mówiąc już o korzystnych cenach za przejazd.

Przewoźnik imponował również dobrą komunikacją z klientami, starając się dostosować rozkład jazdy do potrzeb podróżnych. Przykładem jest m.in. nasza interwencja, po której w kwietniu 2020 Koleje Śląskie przywróciły ważne połączenie z Lublińca do Kluczborka o godz. 15:29 – znów korzystali z niego przede wszystkim mieszkańcy Ciasnej i Sierakowa, powracający z pracy czy placówek szkolnych.

Nie obwiniamy Kolei Śląskich, ponieważ każdy przewoźnik musi liczyć się z rachunkiem ekonomicznym. Sprawą połączeń kolejowych w północnej części regionu powinien zająć się jednak Zarząd Województwa Śląskiego oraz władze gmin, przez które przebiega trasa, a więc samorządowcy z Lublińca, Ciasnej i Kochanowic – podkreślają mieszkańcy w korespondencji z naszą redakcją.

Czytelnicy lublinieckiego.pl obawiają się, że powrót Polregio na linię nr 143 może oznaczać podwyżki cen biletów – Obecnie, na trasie Kluczbork – Wołczyn (12 km), odpowiadającej długością połączeniu Lubliniec – Ciasna, klienci Polregio muszą zapłacić 5,80 zł za bilet normalny. Tymczasem za znacznie dalszy przejazd z Lublińca do Olesna (30 km) Koleje Śląskie wymagają opłaty wysokości 4,50 złotych – wyliczają czytelnicy. Na tych samych trasach bilety miesięczne to koszt odpowiednio 158 i 130 złotych.

Podróżni wskazują również, że przeprawa w kierunku Katowic może wiązać się z przesiadką w Lublińcu, ponieważ tylko tam sięgać będą połączenia Polregio od strony Kluczborka, a podróż do centrum Górnego Śląska kontynuować będziemy już z innym przewoźnikiem. Może zniechęcić to klientów do korzystania z transportu kolejowego, np. ze względu na groźbę opóźnień w rozkładach jazdy dwóch różnych operatorów.

Dla odmiany, Koleje Śląskie zamierzają uruchomić nowe połączenia na trasie Bytom – Gliwice a więc w rejonie położonym w centrum aglomeracji górnośląskiej.

Do tematu powrócimy.

  1. Polregio – stary tabor EN57, o wiele wyższe ceny biletów. Wróci gorsze. Szkoda.
    Od grudnia wracam do samochodu.

    Odpowiedz
  2. Nieprawdą jest że każdy przewoźnik musi liczyć się z rachunkiem ekonomicznym mamy tu do czynienia z zabezpieczeniem podstawowych potrzeb społecznych dostępu do placówek oświatowych, urzędów, placówek służby zdrowia, miejsc pracy te działania powinny być dofinansowane. Mieszkaniec gminy Ciasna powinien mieć takie same możliwości podróży do stolicy województwa jak mieszkaniec choćby Koszęcina bo płaci takie same podatki a tu urząd Marszałkowski się na niego wypina. Z Tarnowskich Gór czy Nakła można zorganizować zarówno transport kolejowy jak i autobusowy i nikt się rachunkiem ekonomicznym nie zasłania ani o ekologii nie myśli bo jeżeli można ekologiczna koleją to po co autobusy.

    Odpowiedz
  3. Panie Julianie. A może trzeba by, aby co Starostwo, czy Poseł zrobili coś w tej sprawie. (Po mojemu Starostwo na czele/a zwłaszcza z Panem Starostą robi nic w sprawie komunikacji w powiecie i dalej. Przy okazji: co robi Pan Starosta? Nie znam od tej osoby inicjatyw. Czy to tylko postać reprezentacyjna? Po co takie stanowisko?) Albo Pan, też w tej sprawie wyśle wniosek jako radny. (jak Pan przyobiecał chociażby tu: http://lubliniecki.pl/koleje-slaskie-zmieniaja-taryfe-przewozowa-srednia-podwyzka-cen-biletow-wyniesie-13-niektore-stanieja/). A może było by łatwiej: “zlikwidujmy” w naszym powiecie Koleje Śląskie! Co z tego, że mają w nazwie „Śląskie”? Po co nam tacy, co “Śląski” jest tylko w nazwie. Oni nas nie chcą, to po co nam tacy? Na ich miejsce zaproponujmy współpracę z POLREGIO, które pojedzie (może stary tabor – jak Karol wyżej pisze, ale pojedzie!, z korzyścią/taniej = jednym biletem) z Kluczborka do Katowic (i vice-versa) oraz z Opola do Częstochowy (i vice-versa). Cóż, skoro teraźniejszość nas nie akceptuje, znaczy założyciel tych kolei: Samorząd Województwa Śląskiego, to może wrócimy na historyczny Górny Śląsk, w którym Katowice to jakieś zapłocie!

    Odpowiedz
  4. Polregio to drożyzna.
    Proszę zobaczyć ceny biletów jednorazowych (strona 125) oraz okresowych (strona 153) w ofercie normalnej. Źródło – taryfa przewozowa obowiązująca od 08.03.2021 r.:
    https://polregio.pl/media/17130/tekst-ujednolicony-tpr-ze-zm-nr-8.pdf

    Odpowiedz
  5. Panie Karolu. A tu taryfy Kolei Śląskich. https://www.kolejeslaskie.com/wp-content/uploads/2021/04/K%C5%9A-Taryfa-Przewozowa_20210510.pdf Proszę porównać tabelki ze stron 125 (dla PR) i 41 (dla KŚ). I co my tu mamy? Np na odcinku do 35 km: PR=10,6plz ; KŚ=10,5plz. Jest różnica 10 gr., korzystniej w KŚ. Dalej: na odcinku do 100 km: PR=21.5plz ; KŚ=24,0plz. Tu różnica jest większa 250gr, ale korzystniejsza jest w PR. To że bilety na konkretnych odcinkach w KŚ mają inne ceny, znaczy są tańsze, to nie sprawa podstawowych tabel taryfowych. Dlatego proponuję: zamiast dogadywać się z KŚ i ułatwiać im dumping, trzeba dogadać się z PR. Może coś się ruszy? … na korzyść zakresu i liczby połączeń.

    Odpowiedz
    • @Panie Piotrze. Podbijam temat. Obok standardowej oferty liniowej, istnieje specjalna oferta handlowa – liniowa. Proszę sobie teraz porównać ofertę. Mnie interesuja szczególnie celny na odcinku Olesno-Lubliniec, Kluczbork-Lubliniec i teraz porównać z cenami oferowanymi przez Polregio.

      https://www.kolejeslaskie.com/obsluga-podroznych/oferty/taniej-na-odcinkach/

      https://www.kolejeslaskie.com/wp-content/uploads/2021/05/Bilety-liniowe.pdf

      Odpowiedz
      • Panie Karolu. Proszę bardzo. Na interesujących Pana odcinkach stosunek cen KŚ:PR = ok.1:2, czyli ok 50% taniej w KŚ. Tak, zwał jak chciał, KŚ nazywa to oferta specjalna, a moim zdaniem jest to dumping. Inna rzecz, jak pisze Pan Julian, od grudnia nie będzie połączeń KŚ na interesujących Pana odcinkach, pytanie: co wtedy Pan będzie mógł zrobić z tą ofertą specjalną od KŚ? Pozostaje jeszcze pytanie: dlaczego się wycofują? A do grudnia… można siąść i czekać (Panie Boże takim mnie masz, takim mnie weź) lub pomyśleć o alternatywie. Owszem jako szara masa nic lub niewiele da się wskórać. Trzeba pryncypałów szturchnąć aby się ruszyli, pomyśleli i co zrobili, aby połączenia były, najlepiej w specjalnej ofercie. Myśli Pan, że PR to beton i nie poszliby na jakąś ugodę? Może wtedy, kiedy pojawiłby się konkurent, też KŚ by zaproponowały “super specjalną ofertę”, … i było by jeszcze piękniej.

        Odpowiedz
        • @Panie Piotrze.
          Kilka razy pisałem do PR o wprowadzenie specjalnej oferty cenowej na linii 143. Bez skutku. I proszę się nie łudzić, że cokolwiek da się zmienić w tym temacie. Od grudnia wracam do auta. Pozdrawiam.

          Odpowiedz
          • Panie Karolu. Nie spodziewałem się, to Pan szycha jest. Ja jako szara masa nie łudzę się aby personalnie pertraktować w takich sprawach czy to z PR czy z KŚ. Skoro tak, to proponuję, może teraz Pan napisze do KŚ i spyta chociażby: dlaczego dezerterują?

            Odpowiedz
            • @Panie Piotrze …

              Widzę, że ma Pan słabą świadomość prawną co do istnienia (sic!) podmiotowego prawa każdego obywatela do złożenia wniosku wynikającego z ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego oraz ustawy z 15.11.1984 r. Prawo przewozowe.
              Pozdrawiam !

              Odpowiedz
              • Panie Karolu. Ma Pan rację, ja chłop ze wsi jestem i na chłopski rozum się tylko zdaję, biegłym w prawie to ja nie jestem. Ale skoro Pan jest, to proszę pisać też do KŚ, nie tylko do PR.

                Odpowiedz
                • @Panie Piotrze.
                  Wystąpiłem w drodze zapytania elektronicznego do rzecznika zarządu samorzadu województwa śląskiego mailowego o przesłanie dokumentów lub chociaż o podanie rzeczowych wyjaśnień przyczyn planowanego zaprzestania obsługi linii nr 143 Kluczbork-Lubliniec przez KŚ od XII 2021 r. (bo to samorząd województwa odpowiada za organizację pasażerskiego transportu kolejowego).
                  Jak uzyskam odpowiedź, dam znać. Spokojnego weekendu 🙂

                  Odpowiedz
  6. może powiat Lubliniecki przyłączy się do Opolskiego? skoro nas nie lubią w Katowicach

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.