Budowa rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia na finiszu. Zamknięto kolejny etap inwestycji

Budowa rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia na finiszu. Zamknięto kolejny etap inwestycji

Dobiega końca budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia. Na terenie inwestycji prowadzonej przez spółkę PERN specjalizującą się w logistyce naftowej i paliwowej w Polsce, zrealizowano właśnie ostatnie przekroczenia bezwykopowe.

Dzięki nowoczesnej technologii, która poprzez odejście od tradycyjnych wykopów w minimalnym stopniu narusza powierzchnię gruntu, wykonano łącznie aż 102 takie elementy. Najdłuższe mają nawet po kilkaset metrów długości. Łączna długość wszystkich przekroczeń wyniosła ponad 3 500 m.

Ograniczono jednocześnie wpływ inwestycji na środowisko (np. rzeki, czy wały przeciwpowodziowe) oraz zminimalizowano utrudnienia w komunikacji samochodowej i kolejowej.

Zakończenie tego etapu inwestycji pozwala na wykonywanie dalszych prób ciśnieniowych rurociągu. Dotychczas przeprowadzono je na około 1/3 długości instalacji.

Na początku września zakończone zostały prace związane z wykonaniem ostatnich trzech przejść bezwykopowych: pod rzekami Smudzówką i Przemszą oraz pod drogą krajową 94. Szczególnie ważne było zwłaszcza to pod DK94, ponieważ w ciągu doby przejeżdża tędy tysiące samochodów. Zamknięcie tego odcinka na czas budowy sparaliżowałoby ruch.

W trakcie prac nad przekroczeniami bezwykopowymi najczęściej wykorzystywanymi metodami były: HDD (poziome przewierty sterowane), przeciski pneumatyczne oraz mikrotuneling czyli zautomatyzowane drążenie tunelu z jednoczesnym przeciskiem rur.

Infrastruktura kolejowa
Liczba przekroczeń: 16
Najdłuższe: po infrastrukturą kolejową w gminie Sławków, długość 190 m, metoda mikrotunelingu

Drogi krajowe i lokalne
Liczba przekroczeń: 63
Najdłuższe: pod autostradą A1 w gminie Woźniki, długość 250 m, metoda HDD

Rzeki i cieki wodne
Liczba przekroczeń: 23
Najdłuższe: pod rzeką Mitręgą w gminie Siewierz, długość 342 m, metoda HDD

Celem inwestycji, rozpoczętej oficjalnie w czerwcu 2021 (część prac wykonano znacznie wcześniej) jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego. Rurociąg o długości 97 kilometrów będzie przebiegał przez tereny 11 miast i gmin (w powiecie lublinieckim: Boronów, Woźniki) Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock – Koluszki – Boronów w kierunku rafinerii w Trzebini. Realizacja projektu pozwoli na odpowiednie zaopatrywanie południa Polski w paliwa ciekłe.

Więcej informacji: boronowtrzebinia.pl

Poprzednie teksty [lubliniecki.pl]: TUTAJ

Zdjęcie powyżej: boronowtrzebinia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.