Jaśniej i bezpieczniej na peronach. PKP PLK inwestują w nowe lampy LED, m.in. w powiecie lublinieckim

Jaśniej i bezpieczniej na peronach. PKP PLK inwestują w nowe lampy LED, m.in. w powiecie lublinieckim

Światło LED zwiększa poczucie bezpieczeństwa i komfort podróżnych. Korzyści z nowoczesnego oświetlenia montowanego na peronach, przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach, to również mniejsze zużycie energii elektrycznej, ograniczenie emisji CO2  i dłuższa praca systemu. W 2020 roku, tylko w ramach prac bieżących przeprowadzonych w całym kraju, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wymieniły ponad 1 000 lamp.

Działania, wpisujące się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu, nie ominęły również przystanków kolejowych położonych w powiecie lublinieckim.

Wymiana dotychczasowych źródeł światła na lepsze dla podróżnych, korzystniejsze dla środowiska i tańsze oświetlenie LED-owe, to jedno z działań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Korzystne zmiany przynosi także wykorzystywanie przez naszą spółkę energii słonecznej z instalacji fotowoltaicznych, termomodernizacja budynków czy wymiana instalacji grzewczych – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ostatnich latach zamontowano już ponad 13 000 opraw w technologii LED. Przyniesie to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ok. 4 500 MWh, co odpowiada potrzebom na energię ponad 1 900 gospodarstw domowych.

Wymiana opraw oświetleniowych to także zysk dla środowiska, ze względu na redukcję emisji dwutlenku węgla o ponad 3 250 ton rocznie. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar sosnowego lasu wchłania rocznie 20 ton CO2.

Jeśli chodzi o powiat lubliniecki, w 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały nowe oświetlenie LED na peronie przystanku Lisowice oraz na przejazdach kolejowo-drogowych w Lublińcu przy ul. Droniowiczki, w Kochcicach, Ciasnej oraz w Kokotku. Łącznie zamontowano 17 sztuk lamp ledowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uczestniczą i wpisują się swoimi działaniami we wspólną inicjatywę branży kolejowej – Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Celem jest wypracowanie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą na ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh w perspektywie do 2030 r. Pozwoli to na redukcję emisji CO2 o ponad 1 000 000 ton – podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zdjęcie: przystanek kolejowy w Kochcicach 12/2020 [Linia Kolejowa Fosowskie – Lubliniec, prof. Facebook]

  1. Czy w Lisowicach zatrzymują się jakieś pociągi? Hm… Komu tam te lampy świecą?

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.