Każdy inny – wszyscy równi. Szkoła z Częstochowy zyskuje renomę.

Każdy inny – wszyscy równi. Szkoła z Częstochowy zyskuje renomę.

Terapeutyczny Zespół Szkolno-Przedszkolny “Czyż”, wiążący działalność szkoły podstawowej i przedszkola, to bezpłatne placówki dla dzieci ze specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi, którym problemy rozwojowe utrudniają naukę w masowych instytucjach oświatowych. Od stycznia 2019 roku Zespołem zarządza Fundacja “Jurajskie dzieci”, grupa znakomitych fachowców, kierujących się nie tylko wiedzą ale też wyjątkowym powołaniem. Na czym polega fenomen częstochowskiej placówki? 

Z początkiem bieżącego roku funkcję dyrektora ZSP “Czyż” objęła Ewa Trawińska, oligofrenopedagog – zajmująca się wychowaniem i nauczaniem osób z niepełnosprawnością intelektualną, terapeuta ręki, dogoterapeuta oraz słuchaczka studiów na kierunku autyzmu. Wypracowane specjalizacje pozwalają na precyzyjne wskazanie potrzeb dzieci uczęszczających do tutejszych oddziałów – Placówka skupia się przede wszystkim na zapewnieniu dzieciom odpowiednich terapii, które umożliwią naszym podopiecznym zgłębianie wiedzy i praktyczne poznanie otaczającego świata – mówi dyrektor Trawińska – Dla nas to przede wszystkim powołanie, bez którego wyuczone umiejętności nie przynosiłyby należytego celu, zwłaszcza w tak wymagającej dziedzinie – dodaje.

W ślad za wyjątkową charyzmą szefowej placówki podążają terapeuci pracujący z dziećmi. Dzięki temu szkoła i przedszkole “Czyż” cieszy się coraz większym uznaniem. Przyjeżdżają tu dzieci nawet spoza Częstochowy. Nie ma z tym problemu, ponieważ szkoła wspomaga rodziców m.in. w rozwiązaniach komunikacyjnych – po uzgodnieniu z dyrekcją istnieje możliwość dowozu wychowanków do placówki – Nie nudzimy się podczas podróży w busie. Nawet wtedy opiekunowie zajmują się dziećmi poprzez gry i zabawy. Wciąż dzieje się tutaj coś ciekawego i nikt nie marnuje czasu – mówią rodzice Kuby, dojeżdżającego aż z odległego Sierakowa Śląskiego.

Placówka bardzo szybko rozwija wachlarz prowadzonych działań – zapewnia m.in.: zajęcia rewalidacyjne (usprawniające zaburzone funkcje rozwojowe i intelektualne) z oligofrenopedagogiem i terapeutą ds. autyzmu. Pod skrzydłem Fundacji “Jurajskie dzieci”  odbywają się zajęcia z psychologiem, logopedą i neurologopedą. Uruchomiono również  terapię alternatywnych metod komunikacji (AAC), terapię ręki, trening umiejętności społecznych (TUS), dogoterapię, terapię behawioralną, fizjoterapię, terapię integracji sensorycznej (właściwa reakcja na sygnały zewnętrzne), terapię patologii zachowań i wiele innych działów. Zajęcia odbywają się nie tylko w samej szkole. Dzieci biorą udział w licznych warsztatach i lekcjach wyjazdowych.

Dodatkowo placówka prowadzi bezpłatną terapię w ramach wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) dla dzieci od pierwszych dni życia do rozpoczęcia nauki w szkole – WWR w szczególności wskazane jest dla dzieci z problemami emocjonalnymi i nadpobudliwością, z zaburzeniami mowy, słuchu, wzroku – tłumaczy Ewa Trawińska – We wszystkich specjalizacjach stawiamy na indywidualne podejście do każdego dziecka. Dajemy maksimum możliwych terapii bez względu na rodzaj zaburzenia – mówi.

Priorytetem fundacji jest również zapewnienie stałej kadry, dzięki której dzieci każdego dnia mogą doświadczać niezwykłych rzeczy. Dyrekcja oraz pracownicy inwestują w szkolenia, studia i rozwój personalny – Wspieramy nie tylko dzieci ale również rodziców. Organizujemy dla nich szkolenia, warsztaty i zajęcia. Dzięki temu pomagamy im się zmierzyć z wieloma sytuacjami, z którymi muszą zmagać się w życiu codziennym. Przed nami kolejne, bardzo ważne cele. Wierzę w to, że dzięki współpracy uda nam się po nie sięgnąć. Nie zatrzymamy się w miejscu – zapewnia dyrektor E. Trawińska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.