Koleje Śląskie zmieniają taryfę przewozową. Średnia podwyżka cen biletów wyniesie 13%. Niektóre stanieją

Koleje Śląskie zmieniają taryfę przewozową. Średnia podwyżka cen biletów wyniesie 13%. Niektóre stanieją

10 maja Koleje Śląskie uruchomiły pierwszą fazę zmian w taryfie przewozowej. Druga planowana jest we wrześniu 2021 – Modyfikacje będą wprowadzane etapami, a planowane zakończenie procesu przewidziane jest w 2022 roku – poinformowano na oficjalnej stronie Kolei Śląskich.

Biorąc pod uwagę efekty obecnej sytuacji w kraju i regionie oraz wzrost kosztów funkcjonowania spółki – w tym podwyżki cen energii elektrycznej, napraw i utrzymania taboru, niezbędnym krokiem jest modyfikacja dotychczasowej taryfy. To pierwsza kompleksowa zmiana cenników od pięciu lat i pierwsza istotna przebudowa cenników od początku istnienia Kolei Śląskich – podkreśla przewoźnik.

W związku ze zmianą cennika, średnia podwyżka cen biletów Kolei Śląskich wyniesie około 13%. Nie wszystkie ceny biletów zostaną jednak podwyższone. Część z nich zostanie również obniżonych – zapowiada przewoźnik.

  • Główną i jednocześnie pierwszą ze zmian jest dążenie do wprowadzenia jednolitej stawki kilometrowej i korekta ofert liniowych.
  • Podczas drugiego etapu we wrześniu nastąpi wprowadzenie najbardziej atrakcyjnych ofert dedykowanych różnorodnym odbiorcom, w tym seniorom, rodzinom czy małym grupom, a także wprowadzenie wysokich rabatów na przejazdy poza szczytem.
  • W kolejnym wrześniowym etapie planowane jest również rozszerzenie dostępności przedsprzedaży biletów z ofert specjalnych z 7 do 30 dni. Bilety, według nowych cenników, będzie można nabyć od dnia 10 maja w kasach biletowych, w pociągach, biletomatach, punktach na mieście, w sklepie internetowym oraz aplikacjach mobilnych.

Jak informują Koleje Śląskie, po modyfikacji taryfy, nadal będą one jednym z najtańszych przewoźników kolejowych w Polsce – Codziennie uruchamiamy około 400 pociągów. To niezwykły potencjał komunikacyjny dla mieszkańców naszego województwa. Kolej jako bezpieczny, ekologiczny i wygodny środek transportu może im zatem służyć nie tylko w czasie dojazdu do pracy, ale także poza godzinami szczytu. Zmiana taryfy Kolei Śląskich przede wszystkim ma na celu wprowadzenie prostej taryfy, a także wdrożenie atrakcyjnych ofert, które zachęcą pasażerów do podróżowania z nami – mówi Aleksander Drzewiecki Prezes Zarządu Kolei Śląskich.

Podążamy za trendami europejskich kolei regionalnych, które bazują na prostych i zrozumiałych taryfach. Naszym celem jest wdrożenie rozwiązań, które zapewnią czytelne i sprawiedliwe zasady podróżowania pociągami Kolei Śląskich dla wszystkich pasażerów. Z uwagi na fakt, że jest to proces długofalowy, modyfikacje będą wprowadzane etapami. Dziś komunikujemy planowane zmiany cen, natomiast już we wrześniu pojawią się nowe atrakcyjne oferty. Ponadto, na części tras wprowadzimy wtedy również możliwość korzystania z innowacyjnej taryfy pozaszczytowej ze zniżką do 20% – podkreśla Drzewiecki.

“Pomimo epidemii i wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Polsce, miniony rok w działaniach Kolei Śląskich nie zmienił na pewno jednej rzeczy, faktu, że to pasażer oraz jego komfort i satysfakcja z podróży są dla przewoźnika najważniejsze. W celu zapewniania najwyższych standardów usług i bezpieczeństwa wprowadzone zostały najnowocześniejsze metody czyszczenia pojazdów. Zwiększenie częstotliwości dezynfekcji parku taborowego, nacisk spółki na bezpieczeństwo podróżnych przy jednoczesnym zmniejszeniu ich liczby w pociągach przyczyniły się do spadku wpływów finansowych. Skutki pandemii odczuwają wszyscy organizatorzy transportu publicznego w Polsce, również Koleje Śląskie” – czytamy na stronie przewoźnika.

Zmienią się także opłaty dodatkowe wynikające z taryfy przewozowej KŚ:

  • z 200 zł na 225 zł – za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu,
  • ze 160 zł na 180 zł – za przejazd bez ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu,
  • z 80 zł na 90 zł – za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy, zwierząt,
  • z 600 zł na 675 zł za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny.

Z nową taryfą przewozową, zawierającą postanowienia taryfowe o przewozie osób, zwierząt i rzeczy w pociągach Spółki Koleje Śląskie wraz z Cennikiem usług przewozowych można zapoznać się: TUTAJ

  1. Ciekaw jestem czy i kiedy Koleje Śląskie poszerzą sieć przewozów, np do Pawonkowa z przystankiem w Lisowicach. Czy byłby problem uruchomienia połączeń Pawonków – Częstochowa i vice-versa? Może w końcu jakiś pociąg zatrzyma się i zabierze pasażerów na stacji Lisowice? Cóż, wydaje mi się, że włodarzy Gminy Pawonków – którzy mogli by podjąć próbę pertraktacji – to bynajmniej nie interesuje. Proszę, dla porównania Gmina Kochanowice musiała postarać się o budowę stacji aby mieszkańcom ułatwić komunikację (choć nie wiem czy jeżdżą tam Koleje Śląskie, ale jakie-kolwiek pociągi tam jeżdżą i się zatrzymują!).

    Odpowiedz
    • Julian Werner
      Julian Werner Maj 15, 2021, 9:51 pm

      Witam serdecznie.
      Ile składów osobowych (bez względu na przewoźnika) zatrzymuje się obecnie w Lisowicach i Pawonkowie?

      Odpowiedz
      • ZERO! Powtórzę: ZERO! Czy to Pana zadowala? TO STACJA WIDMO! Była kiedyś stacja w Lipiu Śląskim, ale … trzeba było przenieść ją do Lisowic. (Przy okazji Lisowice “wciągnęły” Lipie Śląskie.) Może teraz trzeba by przenieść z Lisowic do Lipia Śląskiego, to może by do galerii z L-eca czy skąd indziej ludzie mogli sobie pojechać i wrócić pociągiem. Całkiem niedawno – nie chce mi się grzebać po lubliniecki.pl – pisał Pan o nowym oświetleniu na stacji Lisowice. PO CO? DLA KOGO? CZEMU? Przypuszczam, że skrzynka granatów aby to puścić w powietrze była by tańsza niż to co zainwestowano w stację w Lisowicach. Lisowice nie chcą = zlikwidować i już.

        Odpowiedz
        • Julian Werner
          Julian Werner Maj 16, 2021, 7:35 am

          OK, takiej odpowiedzi potrzebowałem. Zwrócę się z zapytaniem do Kolei Śląskich – czy byłoby możliwe uruchomienie linii w kier. Fosowskiego (woj. opolskie) lub nawet do Opola przez Lisowice, Pawonków – tak jak ma to miejsce w przypadku połączenia z Kluczborkiem (woj. opolskie) przez Kochcice, Ciasną i Sieraków. Pozdrawiam.

          Odpowiedz
  2. Brawo. Może … się coś ruszy, życzę powodzenia. K’woli informacji. Ostatni pociąg podobno zatrzymał się na przystanku kolejowym w Lisowicach na okazję 25-lecia powstania tegoż, czyli prawie 10 lat temu. (https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=2637&okno=start). A jak sam Pan pisze nadal się to inwestuje (http://lubliniecki.pl/jasniej-i-bezpieczniej-na-peronach-pkp-plk-inwestuja-w-nowe-lampy-led-m-in-w-powiecie-lublinieckim/). Zapewne – moim zdaniem – pośrednio część pieniędzy na te inwestycje pochodzi też zapewne ze sprzedaży biletów.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz do Julian Werner Anuluj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.