Kontakt z pracownikiem medycznym bez wychodzenia z domu? Ministerstwo Zdrowia uruchomiło nową aplikację

Kontakt z pracownikiem medycznym bez wychodzenia z domu? Ministerstwo Zdrowia uruchomiło nową aplikację

– Ministerstwo Zdrowia uruchomiło nowy system, który pozwala pacjentom na łatwy i szybki kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu – poinformowała Małgorzata Doros, rzecznik prasowy Śląskiego OW NFZ w Katowicach. 

Teleporada stworzona została przede wszystkim dla osób, które podejrzewają, że mogły zakazić się koronawirusem SARS-CoV-2 lub są na kwarantannie, a ich stan zdrowia wyraźnie się pogorszył.

To bardzo wygodne rozwiązanie dla każdego, kto potrzebuje konsultacji medycznej gdy zaobserwował u siebie niepokojące objawy lub miał kontakt z kimś zakażonym i źle się czuje. Umożliwia ono odbycie konsultacji lekarskiej i otrzymanie zaleceń, takich jak podczas tradycyjnej wizyty, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z pracownikiem medycznym. To szczególnie ważne dla osób starszych albo z grupy podwyższonego ryzyka – podkreśla Janusz Cieszyński, wiceminister zdrowia.

Dzięki Teleporadzie pacjent uzyskuje dostęp do porady medycznej niezależnie od miejsca, w którym jest, a także pory dnia, ponieważ personel medyczny jest dostępny przez 24 godziny na dobę, także w niedzielę i święta. Podczas konsultacji, o ile zajdzie taka potrzeba, pacjent otrzyma e-receptę i e-zwolnienie, a w uzasadnionych przypadkach zalecenie wizyty w placówce medycznej lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Jak skorzystać z teleporady?
Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać
na kontakt z pracownikiem medycznym. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją – jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Jeżeli nie mamy dostępu do odpowiedniego sprzętu, możemy skorzystać z telefonu.

Gdy termin Teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.

Od momentu wysłania przez pacjenta formularza do udzielenia Teleporady może minąć od kilkunastu minut do kilku godzin, w zależności od liczby dyżurującej kadry medycznej i czekających pacjentów. Należy jednak dodać, jeśli przepadnie termin Teleporady (tzn. nie skorzystamy z wysłanego linka w czasie, gdy będzie na nas czekał lekarz lub pielęgniarka), wracamy na koniec kolejki. Wszelkie pytania dotyczące platformy teleporad można zgłaszać na adres e-mail: telepacjent@csioz.gov.pl.

Aplikacje, które mogą pomóc
Poza Teleporadą w serwisie pacjent.gov.pl dostępne jest również Chatbot, który odpowiada na pytania dotyczące koronawirusa oraz wirtualne narzędzie oceniające prawdopodobieństwo zakażenia się wirusem. Wszystkie te aplikacje są proste w obsłudze i każdy pacjent bez względu na wiek może z nich korzystać – dodaje wiceminister zdrowia.

*      *      *

Rozwiązania technologiczne Ministerstwa Zdrowia, wspierające obywateli w stanie epidemii w Polsce dostępne na serwisie www.pacjent.gov.pl:

System „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19”
To krótki wywiad elektroniczny zbudowany w oparciu o narzędzie COVID-19 Risk Assessment i dostosowany do potrzeb Ministerstwa Zdrowia, który wspiera proces oceny stanu pacjenta (użytkownika) i prawdopodobieństwo zakażenia koronawirusem. Przygotowany został w ścisłej współpracy ze specjalistami z zakresu medycyny, w oparciu o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) oraz o zalecenia amerykańskiego Centrum ds. Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) i konsultowany przez krajowych lekarzy.

Użytkownik opisuje swoje objawy, a system zadaje pytania diagnostyczne i ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia zakażenia koronawirusem oraz występowania innych chorób. Analiza odpowiedzi podpowiada użytkownikowi, jak reagować gdy pojawią się objawy chorobowe, czy należy już zgłosić się do właściwego punktu medycznego, czy tylko stosować do ogólnych zasad sanitarnych. Rekomendacje dotyczące dalszych zachowań użytkownika przy poszczególnych poziomach ryzyka opracowane zostały w porozumieniu z Głównym Inspektoratem Sanitarnym (GIS).

System działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.

Chatbot oparty jest o technologię IBM Watson Assistant czyli algorytm, który korzysta z technik machine learning, sieci neuronowych oraz baz referencyjnych działających w przestrzeni publicznej. Umożliwia uzyskanie szybkiej odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, w szczególności dotyczące zakażenia, objawów, kwarantanny, leczenia, zasad przemieszczania się, postępowania w razie zachorowania lub podejrzenia choroby, pracy czy wprowadzonych w związku z epidemią aktów prawnych. Zasilany jest nowymi informacjami autoryzowanymi przez rządowe instytucje: Ministerstwo Zdrowia (MZ), Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) i Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ);

Jeśli system nie znajdzie właściwej odpowiedzi, przekierowuje użytkownika do kontaktu z odpowiednimi instytucjami, np. Telefoniczną Informacją Pacjenta (TIP), obsługiwaną przez NFZ, właściwej sekcji serwisu www.pacjent.gov.pl, czy serwisu rządowego www.gov.pl/koronawirus lub innych aplikacji dostępnych na stronie  pacjent.gov.pl – Teleporady lub systemu „Sprawdź, czy masz objawy COVID-19” lub przełącza na chat z konsultantem.

Działa na najpopularniejszych przeglądarkach: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer, Safari, można z niego korzystać także na urządzeniach mobilnych.

  1. Dentyści w Lublincu oferują zdalne rwanie zęba

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.