Mniejsze miasta zasługują na więcej – twierdzi poseł Andrzej Gawron.

Mniejsze miasta zasługują na więcej – twierdzi poseł Andrzej Gawron.

W poniedziałek Poseł na Sejm RP, Andrzej Gawron był gościem programu “Optyka Polityka” w TVP Katowice. Dyskusja z udziałem polityków i przedstawicieli struktur samorządowych, dotyczyła m.in. planowanego poszerzenia Metropolii Górnośląskiej. To obecnie jedno z priorytetowych zagadnień dotyczących przyszłości powiatu lublinieckiego, zwłaszcza w kwestii transportu zbiorowego. 

Kolejne gminy chcą dołączyć do grona 41 samorządów tworzących obecnie Górnośląski Związek Metropolitalny. Ustawę autorstwa Prawa i Sprawiedliwości, zmierzającą do poszerzenia metropolii, poparł Andrzej Gawron. Poseł Ziemi Lublinieckiej wymieniał korzyści wynikające z możliwości dołączenia nowych gmin do strefy. Najważniejszą kwestią jest tutaj usprawnienie transportu publicznego – Mieszkańcy powiatu lublinieckiego, po przeprowadzonych konsultacjach, pozytywnie ocenili opcję wejścia w skład metropolii – mówił poseł na antenie TVP – Pomimo, iż Lubliniec położony jest w dużej odległości od centralnych ośrodków Górnego Śląska, nasz teren wniósłby sporo nowych rozwiązań w funkcjonowanie strefy, choćby w zakresie turystyki – podkreślał w trakcie dyskusji, dodając, że w chwili obecnej prowadzone są działania formalne, które zwiększają szansę na rozbudowę struktury o Ziemię Lubliniecką.

Nieco inne spojrzenie na poruszaną sprawę miała część pozostałych uczestników rozmowy. Marek Wójcik z Platformy Obywatelskiej sugerował, że Metropolia Górnośląska, zgodnie z złożeniami z 2006 roku, powinna obejmować tylko największe ośrodki zlokalizowane w regionie – W zamyśle rządzącej wówczas Platformy Obywatelskiej należało oprzeć teren na silnych związkach międzymiejskich, z dobrze rozbudowaną infrastrukturą i połączeniami komunikacyjnymi – jak przyznał – Zmiana ustawy doprowadzi do tego, że metropolia będzie rozwijać się w sposób niekontrolowany – Poseł Gawron odniósł się do sugestii Marka Wójcika, który wyraźnie odrzucił perspektywę wejścia mniejszych miast do obecnego systemu – Jeśli lokalne społeczności chcą dołączyć do metropolii, należy się nad tym poważnie zastanowić – odparł Andrzej Gawron, który podkreślił przy tym znaczenie samorządności.

Uczestniczący w programie Starosta Kłobucki, Henryk Kiepura (PSL), przychylił się do słów posła Wójcika. Uznał jednak, że skoro obecna partia rządząca zamierza włączyć do metropolii mniejsze ośrodki, należy jak najszybciej wcielić w życie nowelizację Ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym – Projekt opóźnia się od wielu lat. Samorządy czekają na ostateczną treść ustawy – Henryk Kiepura sugerował, że poszczególne jednostki napotykają na utrudnienia w organizacji transportu i może to komplikować rozwój Metropolii Górnośląskiej. W odpowiedzi poseł Gawron przywołał kilka przykładów, w których powiaty, np. Kluczbork, nie czekając na decyzje zapadające w Warszawie, podjęły samodzielne działania stabilizujące transport publiczny na swoim terenie, m.in. przejmując połączenia po PKS – Nie wszystko musi zleżeć od ustawodawców. Liczy się również zaangażowanie na szczeblu samorządowym – mówił parlamentarzysta.

Szymon Zdziebko (Kukiz ’15) zauważył, że jeśli mieszkańcy wyrażają wolę dołączenia do strefy, nie można im tego zabraniać – Skoro jednak teraz 1/3 samorządów należy już do metropolii, to czy nie stworzymy czegoś na kształt mikrowojewództwa w istniejącym województwie? Czy nie wyodrębnimy tym samym dodatkowego szczebla administracyjnego. Górnośląski Związek Metropolitalny stopniowo przejmuje te elementy, którymi zarządza Urząd Marszałkowski – mówił Zdziebko, proponując analizę i możliwą przebudowę dotychczasowego podziału administracyjnego, działającego od ponad 20 lat w całej Polsce. Ewa Węglarz z Solidarnej Polski zdecydowanie podkreśliła, że na omawiane w programie zagadnienie należy spojrzeć przede wszystkim okiem lokalnych społeczności, zwłaszcza pod kątem transportu – Mam sygnały od mieszkańców, którzy borykają się z trudnościami w komunikacji zbiorowej. Dzięki poszerzeniu GZM, ujednolicenie systemu transportu rozwiązałoby utrudnienia oraz  problem zakorkowanych miast – zaznacza.

Bartłomiej Gabryś (.Nowoczesna) porównał obecną sytuację w Polsce do procesów metropolizacji w innych krajach – W wielomilionowych ośrodkach dokonał się podział na strefy oddziaływania bezpośredniego i pośredniego. W naszych warunkach pierwsza z tych stref obejmuje obszar do około 30 kilometrów od centrum. Kumulują się tutaj najwyższe wartości wynikające z istnienia metropolii. Są jednak ośrodki takie jak Częstochowa, które tracą te wartości z racji położenia geograficznego – powiedział Gabryś – Czy zatem wszystkie jednostki powinny wejść do metropolii? Nie koniecznie, ponieważ nie wszyscy na tym skorzystają – sugerował. Jak dodał poseł Gawron – Należy wziąć również pod uwagę względy tożsamościowe. Są środowiska, które chciałyby odtworzenia np. województwa częstochowskiego. Nie wyobrażam sobie aby Ziemia Lubliniecka, od zawsze związana z Górnym Śląskiem, ponownie weszła w obręb takiego województwa – Starosta Henryk Kiepura otwarcie przyznał, że z kolei mieszkańcy powiatu kłobuckiego… nie czują się Ślązakami. Podobne rozwarstwienia obserwuje się we wschodniej części województwa śląskiego, w takich ośrodkach jak Jaworzno, położonych w sąsiedztwie Małopolski.

Kwestia poszerzenia Górnośląskiego Związku Metropolitalnego niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i wątpliwości. Rolą polityków i samorządowców będzie zatem umiejętne zsynchronizowanie wszelkich warunków, które sprawią, że nowe otwarcie przyniesie pozytywne rezultaty, zwłaszcza dla mniejszych ośrodków, oddalonych od Katowic. Czy władze sprostają czyhającym zadaniom? Czy opieranie idei poszerzenia strefy wyłącznie na głosie mieszkańców okaże się wystarczające? Czy uda się rozwinąć dobrze działający i sprawiedliwy system? Czekamy na Wasze komentarze w tej sprawie.

Uczestnicy programu “Optyka Polityka” dyskutowali również o, niekorzystnej dla Polski, dyrektywie Parlamentu Europejskiego dotyczącej pracowników delegowanych. CAŁOŚĆ ROZMOWY – TUTAJ.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.