Noworoczne trzęsienie ziemi w lublinieckim Szpitalu Powiatowym! Zmiana dyrektora. Anestezjolodzy mówią: dość!

Noworoczne trzęsienie ziemi w lublinieckim Szpitalu Powiatowym! Zmiana dyrektora. Anestezjolodzy mówią: dość!

Niepokojące informacje napłynęły do nas ze Szpitala Powiatowego w Lublińcu.

24 grudnia minionego roku pielęgniarki i położne zatrudnione w SP ZOZ skierowały pismo do Rady Powiatu, w którym zapowiedziały, że lekarze anestezjolodzy nie podpiszą nowych umów ze względu na “brak płatności za wykonaną pracę od września 2024 roku”

30 grudnia, w innym piśmie, przedstawicielki Niezależnego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, Ogólnopolskiego ZZPiP Zakładowej Organizacji Związkowej przy SP ZOZ, Oddziału Anestezjologii i Intensywnej Terapii wraz z pielęgniarkami oraz pielęgniarki Bloku Operacyjnego i położne Oddziału Ginekologiczno – Położniczego, wystąpiły z prośbą do dyrektora SP ZOZ Henryka Kromołowskiego o organizację “spotkania wyjaśniającego obecną sytuację Szpitala”.

Problem w tym, że tego samego dnia Zarząd Powiatu w Lublińcu podejmował właśnie uchwałę w sprawie zatrudnienia Gabriela Dorsa na stanowisku p.o. dyrektora SP ZOZ w Lublińcu, ponieważ umowa z dyrektorem Kromołowskim została… rozwiązana.

W piśmie skierowanym do Rady Powiatu podkreślono, że “pacjenci w stanie zagrożenia życia nie będą reanimowani i leczeni przez anestezjologów a kobiety ciężarne zmuszone będą do rodzenia w odległych szpitalach”.

“Od lutego 2025 roku nie będzie lekarza anestezjologa na terenie naszej placówki. Społeczeństwo powiatu lublinieckiego będzie pozbawione możliwości korzystania z usług medycznych w oddziałach: Bloku Porodowego, Ginekologii i Położnictwa, Noworodków, Anestezjologii i Intensywnej Terapii oraz Bloku Operacyjnego” – alarmują pielęgniarki i położne.

W rozmowie z Lublinieckim.pl Anita Naczyńska, Przewodnicząca Rady Powiatu w Lublińcu zapowiedziała, że zamierza zwołać specjalną Sesję Rady Powiatu poświęconą sytuacji w Szpitalu Powiatowym, gdzie jednym z punktów byłaby analiza problemów poruszonych w otrzymanym piśmie.

Co ważne, do udziału w Sesji przewodnicząca zamierza zaprosić m.in. przedstawicieli państwowych i prywatnych placówek medycznych z innych powiatów – m.in. tych, w których udaje się minimalizować problemy organizacyjno – finansowe, aby podzielili się oni swoim doświadczeniem i wdrażanymi rozwiązaniami.

Na takie spotkanie otwarty jest Zarząd Powiatu, który zamierza z kolei zaprosić do Lublińca przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. W resorcie trwają prace nad nowymi, ogólnopolskimi rozwiązaniami systemowymi dotyczącymi szpitali powiatowych – Nikt na tą chwilę nie ma lepiej zdiagnozowanych problemów niż właśnie przedstawiciele Ministerstwa, w którym grupa ekspercka opracowuje właśnie cały system restrukturyzacji, deregulacji czy konsolidacji szpitali powiatowych w Polsce – podkreślił Wicestarosta Lubliniecki Tadeusz Konina, z którym rozmawialiśmy w czwartek 2 grudnia.

Niewykluczone, że połączenie pomysłów zarówno przewodniczącej Anity Naczyńskiej jak i Zarządu Powiatu doprowadzi do organizacji dużej debaty w Lublińcu.

Wicestarostę zapytaliśmy o stanowisko Zarządu Powiatu w sprawie wspomnianej sytuacji anestezjologów.

Mam nadzieję, że nie dojdzie do sytuacji, w której anestezjolodzy nie podpiszą umów. Należy jednak zapytać: jak zrealizować kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia jeśli liczba pacjentów jest niższa w stosunku do liczby łóżek? Z takimi sytuacjami mieliśmy do czynienia np. na Oddziale Intensywnej Opieki Medycznej czy na Oddziale Ginekologii i Położnictwa z zaledwie 30 procentowym obłożeniem w 2023 roku. To wszystko odbija się na finansowaniu placówek i zmusza to dyrektorów szpitali do przesunięć w czasie jeśli chodzi o wypłaty dla lekarzy kontraktowych. To tylko jeden z wielu problemów wymagających ogromnych zmian systemowych. Dlatego bardzo liczymy na nowe rozwiązania zapowiadane przez rząd – dodał wicestarosta Tadeusz Konina.

Restrukturyzacja Szpitala Powiatowego?

Wicestarosta Lubliniecki odniósł się również do informacji, które sporadycznie pojawiają się w przestrzeni publicznej – mowa o restrukturyzacji lublinieckiej placówki w obliczu całkowitego wyczerpania szans na poprawę sytuacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej.

Naszym nadrzędnym celem jest utrzymanie szpitala w powiecie – nawet jeśli nie będzie to placówka powiatowa. Może on przejść transformację lecz musi się to odbyć z zachowaniem BEZPŁATNEGO dostępu mieszkańców do usług medycznych. Jeśli np. nie posiadamy chirurgii lecz udałoby się nakłonić NFZ aby ten ogłosił konkurs na realizację chirurgii jednego dnia w Lublińcu, wówczas do takiego konkursu mogą stanąć różne podmioty, publiczne lub niepubliczne, spełniające wymogi Narodowego Funduszu Zdrowia. My, jako Powiat, możemy wydzierżawić powierzchnię takiemu podmiotowi. Raz jeszcze podkreślam – wszystko wymaga jednak zmian systemowych, od których tak naprawdę jesteśmy zależni.       

  1. “Naszym nadrzędnym celem jest utrzymanie szpitala w powiecie” – zadziwia mnie to twierdzenie bo to co się obserwuje raczej temu przczy. No chyba że chodzi o to żeby doprowadzić do zupełnego upadku szpitala I go sprywatyzować, sprzedać jak zwał to zwał i taka plotka(?) po powiecie krąży. Mnie ciekawi czy ci zmieniający się jak w kalejdoskopie zawodowi dyrektorzy otrzymują odprawę i w jakiej wysokości? Panie redaktorze może warto sprawdzic ile pieniędzy starostwo rządzące w tym składzie od lat wydało na odprawy dla znikających dyrektorów a był ich trochę.

    Odpowiedz
    • Julian Werner

      Witam.
      Propozycja złożenia zapytania dotyczącego odpraw wydaje się bardzo ciekawa. Jeśli nie natknę się na przepisy, które uniemożliwią placówce udzielenie odpowiedzi, spróbuje taką informację zdobyć. Dziękuje, pozdrawiam, udanego 2025 roku.

      Odpowiedz
  2. A można coś więcej powiedzieć i przedstawić tą postać byłego starosty Zawiercia, startującego z PiS w poprzednich wyborach, w których przegrał słynącego z niechlubnej opinii zawiercian. Bo chyba o tą osobę chodzi, która robi coś wbrew wszystkiemu. Od znajomych z Zawiercia jest tam spalony, no cóż plotki, plotkami ale po raz kolejny słychać, że nasz starosta, a nowy dyrektor to dobrzy znajomi.
    Kolejny dyrektor na chwilę by przetrwać swą niechlubną przeszłość, ciepła posadka, a potem odprawa. Aby do wyborów czy nowej posadki. Tak robi się interesy wystarczy przejrzeć historię dyrektorów SPZOZ każdy z nich wylądował na lepszej posadce. Aby do parlamentu, a szpital jak widać z wypowiedzi starosty nie jest ważny, ważne jest by pokazać, że coś robię, a naprawdę nic nie robię. Mam nadzieję, że w następnych wyborach pożegnamy się z Panem Starostą, choć i tak nie mam pojęcia dlaczego go wybrano, bo i tak mało ludzi go popierało ledwo przebrnął w wyborach. Może czas na zmiany ludzie i coś z tym zrobić. Ci ludzie się wypalili i nie zależy im na nas mieszkańcach, teraz załatwiają sobie plecy bo wiedzą, że są spaleni jak nowy dyrektor bo chyba o tą osobę c hodzi

    Odpowiedz
    • Tak dla statystyki wyborczej.

      Wyniki głosowań na Joachima Smyłę do Rady Powiatu w Lublińcu w latach 2006-2024:

      2006: 1125
      2010: 1238
      2014: 1231
      2018: 934
      2024: 677

      Odpowiedz
  3. w artykule jest pośrednio odpowiedź kto jest odpowiedzialny za problemy ochrony zdrowia w Lublińcu gdyż zaproszono “przedstawicieli państwowych i prywatnych placówek medycznych z innych powiatów – m.in. tych, w których udaje się minimalizować problemy organizacyjno – finansowe” a w Lublińcu tym zajmuje się od wielu lat jedna osoba i albo się do tego kompletnie nie nadaje albo pogrąża szpital świadomie( przypominam T.K)

    Odpowiedz
  4. pozostaje zapytać, jakie kwalifikacje do zarządzania szpitalem posiada były i niedoszły starosta? chyba nie zdobyte w collegium humanum?

    Odpowiedz
  5. Panie redaktorze. To moze jeszcze do kompletu warto pokusić się o informację o zarobkach lekarzy i pielegniarek pracujących w tym “pseudo” szpitalu? Warczą warczą że im zamykają zakład pracy….a może właśnie przez ich wymagania płacowe zamykają?. Nawiasem mówiąc, jak dla mnie mogliby sprywatyzować po części ten szpital….tylko co to da? Skoro trudno dziś znaleźć personel medyczny który jeszcze wie co to przysięga hipokratesa? Mało tego że wie, to praktykuje, a nie tak jak ta ******* znalazła sobie “dojną krowę” w tym szpitalu. Pozdrawiam i dobrego roku życzę. Zdrowia każdemu, żebyśmy się w tym szpitalu niespotykali.

    Odpowiedz
    • … o co Sz.Pani pyta? Przysięga Hipokratesa jest zabroniona w EU!!!

      Odpowiedz
    • Czy Pani uważa, że to personel medyczny pobierając wynagrodzenie rujnuje swoje miejsce pracy?. ” nie tak jak ta ******* znalazła sobie “dojną krowę” w tym szpitalu”. Ja nie wiem co Pani umieściła pod tymi gwiazdkami, ale z kontekstu można podejrzewać złe emocje jak osobista niechęć a może zawiść do konkretnej osoby. A swoją drogą to dlaczego personel szpitala miałby rezygnować z wynagrodzenia za swoją ciężka pracę. Chyba nie ma Pani świadomości że to bardzo ciężka i odpowiedzialna praca a ludzi do tej pracy jest coraz mniej. Czy Pani zgodziłaby się na obniżenie swojego wynagrodzenia? Czy.zarzad powiatu w związku z trudna sytuacją w podległym mu szpitalu choć symbolicznie obniżył swoje uposażenie? A wielcy “społecznicy”w radzie powiatu swoje diety? Tak dla jasności że służbą zdrowia łączy mnie tylko to że niestety czasem bywam (dzięki Bogu) pacjentką jakiejś poradni. I jeszcze jedno, zna Pani treść przysięgi Hipokratesa. Hipokrates to imię czyli piszemy je z dużej litery

      Odpowiedz
      • Sz. Pani Agato. Zgodzę się z Panią, Hipokrates to imię, a Pani, jakoś swoje też z małej litery napisała. Szkoda że Pan redaktor “wygwiazdkował” słowo, bo straciło kontekst i każdy je może sobie zinterpretować dowolnie. (Widać jest ono niewygodne w “świecie”, a określa jakąś formację nawet polityczną patrząc na to co politycy uprawiają.) Pani odczytała jako niechęć i zawiść. Proszę sobie wyobrazić że mam świadomość jaka w szpitalu jest ciężka praca. Tylko zastanawiające jest czy aby personel szpitala przykłada się do tej ciężkiej pracy. Tak jak zresztą wśród innych grup zawodowych. Ciężka praca jest też pośród osób pracujących fizycznie, górników, hutników, robotników budowlanych, pracowników handlu itp. i zawsze znajdzie się ktoś kto się mniej przykłada do pracy, więc Szanowna Pani nie można mówić że tylko personel medyczny wykonuje ciężką pracę. Zarząd Powiatu nie jest pracodawcą lekarzy, pielęgniarek, i innych medyków, więc dlaczego ma dokładać do wynagrodzenia lekarzy. Czy dokłada się do Pani wynagrodzenia? I tak jak Pani napisała, niech Pani dziękuje Bogu, że jest Pani pacjentką tylko jakiejś poradni. Nawiasem mówiąc, to w każdej dziedzinie zaczyna brakować rąk do pracy. Mało mamy już wykwalifikowanej kadry, choćby zdunów, kowali, starych zawodów, które dzisiaj powinny wrócić do łask żyjąc w tak niepewnych czasach.

        Odpowiedz
        • 1. Moje “agata” dotyczy mnie i to mój wybór. 2.Pan Redaktor jak to Pani pisze “wygwiazdkowal” to znaczy, że ja intuicyjnie zaliczyłam to ukryte słowo do tych niosących niedobre emocje a byc moze pogardę dla jakiejś jakiejś grupy ludzi, nie mylilam się. 3. “zawsze znajdzie się ktoś kto się mniej przykłada do pracy”- to prawda ale w Pani komentarzu sugeruje Pani pytaniem że dwie grupy zawodowe bezzasadnie upominają się o godną płacę, gładko przechodząc do ciężko pracujących w innych zawodach. Tyle tylko że artykuł dotyczy konkretnego miejsca pracy i konkretnych zawodów. 4.Kiedyś ktoś, chyba przew rady powiatu(może się mylę)zasugerował pielęgniarkom tego szpitala żeby dla dobra szpitala zrezygnewaly z części swego wynagrodzenia stąd moje przewrotne pytanie.. 5.Starostwo jest organem założycielskim dla szpitala stąd wynika jego odpowiedzialność za to co się dzieje w szpitalu. 6. Nie zgodzę się z Panią że brakuje rąk do pracy, w Polsce dzięki milosciwie nam rządzącym rośnie galopujaco bezrobocie, niestety. A że brakuje zawodów potrzebnych a rzadkich a potrzebnych to fakt, niestety. Pozdrawiam

          Odpowiedz
  6. Pozwolę sobie nieśmiało przypomnieć:

    “Stan klęski”. Kontrola Poselska posła Ziemi Lublinieckiej Przemysława Witka w SP ZOZ Lubliniec =
    http://lubliniecki.pl/stan-kleski-kontrola-poselska-posla-ziemi-lublinieckiej-przemyslawa-witka-w-sp-zoz-lubliniec-zobacz-film/

    SP ZOZ Lubliniec: Oddział Chorób Wewnętrznych zagrożony?! Poseł Witek ujawnia niepokojący dokument=
    http://lubliniecki.pl/category/nasi-poslowie/przemyslaw-witek/

    Pozwolę sobie nieśmiało zapytać: gdzie jest Pan Poseł Przemek?

    … w Warszawie, … z Romkiem i Donciem debatują nad … konstruktywną dekonstrukcją.

    Odpowiedz
  7. Zatroskany mieszkaniec Styczeń 8, 2025, 6:19 pm

    8 stycznia 2025 znamienna data i smutny dzień, SPZOZ ogranicza działalność, kilka oddziałów przestaje działać. I co teraz ??? Nowy, chyba to już 14ty dyrektor w okresie ok. 7 lat, a 3 w roku 2024, chyba sprowadzony tylko po to aby zgasić światło. Jestem przekonany że decydenci starostwa powiatowego wiedzieli co robią i jakie będą tego konsekwencje. Może pora aby tematem zajął się Prokurator ?

    Odpowiedz
  8. To może Pan Redaktor podejmie się rzetelnego śledztwa dziennikarskiego i wyjaśni Nam wszystkim dlaczego szpital jest w trudnej sytuacji? Może z powodu zarobków wszystkich pracowników sp zoz, a moze z powodu niskich wycen za leczenie w ramach nfz z racji wykonywanych czynnosci medycznych, a moze z powodu zbyt dużej ilości personelu w stosunku do zajmowanych łóżek: patrz “przerobu”, a moze z powodu złego zarządzania przez Dyrektora, a może z powodu złego systemu opieki zdrowotnaj i wreszcie moze z powodu wydawanych ustaw i rozporządzeń Ministerstwa i Rządów z ostatnich 30 lat??? …a nie jak Pan Redaktor wrzuca informacje które ktoś inny przedstawia dokonując wpisów na profilach społecznościowych czy innych stronach. Może warto Panie Redaktorze samodzielnie podjąć się tego tematu dla dobra NAS WSZYSTKICH żeby nie było podziałów. Pozdrawiam

    Odpowiedz
    • Pani Anno spokojnie mleko się już wylało, wszyscy piszą ostatnie tytuły portali , tutaj „Noworoczne trzęsienie ziemi”, gdzie indziej „Na najgorętszym stołku w Lublińcu zasiadł…..”, Info z wczoraj „Władze powiatu lublinieckiego otwarcie przyznają :” Nasz szpital szoruje po dnie”” Wcześniej też pisali” „Burza wokół szpitala w Lublińcu”. Dla dobra NAS WSZYSTKICH żeby nie było podziałów, to teraz powinniśmy czekać na rozwój wydarzeń i modlić się o zdrowie
      Mała korekta napisała pani „a może z powodu złego zarządzania przez Dyrektora,” chyba powinno być …………..a może z powodu złego zarządzania przez 14 Dyrektorów!!!!!!!!!!!, zabrakło mi też, a może z powodu złego zarządzania starostwa, a może z powodu niegospodarności. Tych ….…. a może byłoby jeszcze więcej, redaktorowi życia by nie starczyło na śledztwo!!!!!!!! Teraz wszystkie tego typu pytania należy kierować do Radnych Powiatowych szczególnie szczególnie tych którzy są w Radzie wiele lat, oni powinni mieć największą wiedzę w temacie.!!!!!!!!!!

      Odpowiedz
  9. Z ostatniej rady naszego miasta radnych “nie zaradnych” a może “nie poradnych” nowy nikomu nieznany Pan dyrektor tzw. kolejny z kolejnych “wyłożył gdzie jest problem” z zadłużeniem. W prostym sprawozdaniu “wyjaśnił”, a może nie bo prawda tkwi gdzieś indziej, że Szpital zarabia ponad 3 miliony z NFZ, a personel (nie powiedział dokładnie, który czy medyczny i Administracja wraz z Ochroną) przejada na pensje 4 miliony ale czy wliczył w to swoją wypłatę i odprawy dyrektorów…? Znając tą instytucję od podstaw od dawien dawna było i jest tu, że pensja administracji i personelu medycznego była i nadal jest brana z tego co wypracują medycy. Tylko tu jest inny problem. Jaki? Ten o którym nikt w tych swych wyliczeniach nie mówi, że Administracja pożera większość tego co wypracują medycy, a “biurowców” jest więcej zatrudnionego a niżeli personelu medycznego. Również problemem jest to, że Administracja i ich ochrona otrzymuje pensję wraz z dyrektorami głównym i medycznym regularnie, a personel medyczny ma wypłacane za prace z 2 do 3 miesięcznym opóźnieniem, a za przeklęte dyżury od września nie otrzymali zapały. Pracuję w kilku szpitalach i nie ma tam czegoś takiego jak tu tak rozbudowanej administracji. Jest metorg i resztą zajmuje się firma rachunkowo kadrowa, a resztą usług zajmują się przedstawiciele firm zewnętrznych za dużo mniejsze pieniądze jak administracja rodzinna znajomych i przyjaciół odpowiednio postawionych osób.
    Dlaczego nikt z radnych nieporadnych nie zażądał od dyrektora jak te koszty wypłat są podzielone ile idzie na tych co wyrabiają te pieniądze a ile na “moloch” Administracji. Słysząc te słowa dyrektora zastanowiłem się kto, kto został w szpitalu “personel medyczny” zarabia po 40 do 50 tys. Gdyż kto bardziej w temacie wie, że personel medyczny zatrudniony to minimum a nawet i nie wymaganego z kontraktu, a Panie pielęgniarki i lekarze dyżurujący kokosów nie dostają.
    Problem został nie raz wspomniany na łachach pytań do i komentarzach, ale pomijany, że proceder rozbudowanej do max administracji ZOZ był problemem, którego nikt nie potrafił i nie umiał ukrócić…

    Odpowiedz
  10. Pozwolę sobie nieśmiało zapytać: gdzie jest Pan Poseł Przemek?

    Gdzie Sz.Pana Posła audyt?

    Co zrobił konsteuktywnego?

    http://lubliniecki.pl/stan-kleski-kontrola-poselska-posla-ziemi-lublinieckiej-przemyslawa-witka-w-sp-zoz-lubliniec-zobacz-film/

    Może Pan Redaktor spyta o ten audyt. I co z tego wynikło?

    Inna sprawa, co Pan Starosta Achim ma w temacie do zaoferowania? Czy nie czuje się, że powinien podać się do dymisji? … nie daje już rady.
    Może Pan Redaktor spyta Sz.Pana Starostę Achima: co ma w temacie do powiedzenia?
    Przypuszczm, że Posła Przemka i Starostę Achima nie ineresuje NFZ, ich stać na prywatne usługi medyczne.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.