PKS: Kolejne rozmowy w środę, tym razem w Katowicach!

PKS: Kolejne rozmowy w środę, tym razem w Katowicach!

W poniedziałek, na antenie Radia Katowice, Andrzej Gawron – poseł na Sejm RP poinformował o kolejnym etapie działań w sprawie utrzymania połączeń lublinieckiego PKS’u. Z inicjatywy posła Gawrona dyskusję z udziałem przedstawicieli Wojewody Ślaskiego, Jarosława Wieczorka, oraz przedstawicieli naszych samorządów zaplanowano na środę, w Katowicach. Czy, pomimo deklaracji o współpracy, wszyscy przedstawiciele władz patrzą w jednym kierunku?

Przypomnijmy – na przełomie listopada i grudnia w opinii publicznej pojawiła się informacja o likwidacji spółki istniejącej na rynku od 70 lat. Według przedstawicieli PKS’u, jedynym sposobem na utrzymanie połączeń ma być partycypowanie w kosztach utrzymania połączeń przez gminy i powiat. Spotkania z udziałem posła, samorządowców i przedstawicieli przewoźnika, doprowadziły do podpisania listu intencyjnego w dniu 27 grudnia ubiegłego roku. Zadeklarowano wówczas wzajemną współpracę w walce o utrzymanie połączeń. Jako pierwsi dotarliśmy do tego dokumentu – prezentujemy go na grafice obok. Pod listem intencyjnym nie nalazł się jedynie podpis Burmistrza Lublińca, Edwarda Maniury. Reprezentanci wszystkich samorządów oraz Likwidator Spółki, Paweł Ludwisiak, zadeklarowali kolektywną współpracę. Udało się jednocześnie przedłużyć okres dotychczasowej komunikacji autobusów. Na łamach Dziennika Zachodniego ukazała się wypowiedź Starosty Lublinieckiego, Joachima Smyły, wedle której autobusy utrzymają kursy przez trzy miesiące, a w tym czasie gminy mają prowadzić kolejne dyskusje.

Okazuje się, że wypowiedź Starosty nie ma pokrycia w rzeczywistości – nigdzie, w oficjalnych porozumieniach, nie było wzmianki o trzymiesięcznym utrzymaniu kursów. PKS może zatrzymać się każdej chwili. Niepokojąco brzmi również stanowisko władz powiatu, które z jednej strony nieśmiało przyłączają się do działań na rzecz utrzymania linii obsługiwanych przez PKS, a jednocześnie powiadamiają przewoźników prywatnych o możliwości poszerzenia zasięgu! Tak wynika z odpowiedzi Dominiki Piątek, rzecznika prasowego Starostwa, na nasze zapytanie dotyczące dalszej strategii Joachima Smyły w działaniach na rzecz reanimacji PKS Lubliniec: Starostwo Powiatowe w Lublińcu podjęło natychmiastowe działania, dotyczące utrzymania połączeń na liniach dotychczas obsługiwanych przez spółkę. Przekazano informację prywatnym przewoźnikom, świadczącym usługi w naszym regionie o możliwości rozszerzenia swojej oferty tak, aby zapewnić publiczny transport zbiorowy” – pisze D. Piątek. Zdumiewa również zapis o natychmiastowych działaniach podjętych w Starostwie, a przecież już w 2015 roku PKS sygnalizował o problemach i wystąpił do Starostwa z prośbą o wsparcie. Był to jednak… rzut grochem o ścianę.

Prowadzący audycję, redaktor Zdzisław Makles przyznał, że zapewnienie transportu publicznego jest jednym z obowiązkowych zadań własnych gminy – Tylko, jak ten transport będzie funkcjonował – dociekał gospodarz audycji – Nie może być tak, że w dużych miastach mieszkańcy funkcjonują na wyższym poziomie, a Lubliniec i gminy naszego powiatu są wykluczone w zakresie transportu – odparł goszczący w studiu poseł Andrzej Gawron – Trzeba zorganizować transport tak aby mieszkańcy mogli swobodnie przemieszczać się np. do Lublińca – stwierdził parlamentarzysta. Zdzisław Makles dodał jednak, że samorządy mogą ogłosić przetargi, w których wyłonią przewoźnika i nie koniecznie musi być to PKS – To oczywiście wybór samorządów – odparł poseł – Jednak istnienie PKS’u wpływa na konkurencyjność. Dzięki temu ceny biletów są bardzo niskie. W miejscowościach, w których nie ma już połączeń PKS’u, ceny u innych przewoźników wzrosły nawet o 100 procent. PKS powinien więc pozostać na rynku – stwierdził A. Gawron.

Kolejnym problemem, według Zdzisława Maklesa, jest możliwa likwidacja PKS’u w Częstochowie, gdzie już ograniczana jest liczba kursów. Jak poinformował poseł – Ze 170 spółek obecnych na terenie kraju, dzisiaj pozostało ich tylko siedem. Połączenia były likwidowane ale też komunalizowane – parlamentarzysta powołuje się tutaj na Bielsko – Białą oraz powiat kluczborski – W tych miejscach samorządowcy uznali, że węzły należące do PKS’u powinny zostać utrzymane. Teraz, komunikacja na tych obszarach rozwija się wspaniale. Kupowane są nowe autobusy, a także powiększa się obszar obsługiwanej sieci. Właśnie w takim kierunku powinny zmierzać nasze działania – twierdzi poseł. Czekamy teraz na rezultat środowych rozmów w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Oprócz problemów związanych z PKS’em, w audycji poruszono również zagadnienia i problemy związane z programem Mieszkanie+.

Całą rozmowę z posłem Andrzejem Gawronem znajdziecie TUTAJ

List intencyjny TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.