Samorządowcy! Odwagi!

Samorządowcy! Odwagi!

Powracamy do sprawy lublinieckiego PKS’u, która w ostatnich tygodniach stała się jednym z największych problemów stojących przed wszystkimi samorządowcami z terenu Ziemi Lublinieckiej. Podczas gdy nasze gminy tkwią na etapie negocjacji dotyczących sposobów na utrzymanie połączeń – inne samorządy, w których zdecydowano się na komunalizację upadającej spółki, wykonują właśnie kolejny krok do przodu.

Znakomitym przykładem skutecznych działań w utrzymaniu połączeń PKS’u jest m.in. powiat Kluczborski. Władze podjęły tam trudną, choć zdecydowaną decyzję o przejęciu spółki. Uczyniły to wówczas gdy miejscowy PKS sygnalizował pierwsze kłopoty finansowe. W przypadku powiatu lublinieckiego – takie informacje docierały do Starostwa już w 2015 roku. Mobilizację samorządowców obserwujemy dopiero dzisiaj, kiedy PKS zawisł nad przepaścią. W dodatku nie była to inicjatywa samych władz lecz głównie posła RP Andrzeja Gawrona, a także pęczniejącego nacisku ze strony opinii publicznej.

Kolejnym powiatem, który śmiało podąża ścieżką wytyczoną przez Kluczbork, są Strzelce Opolskie. Samorządowcy przypieczętowali tam właśnie definitywną umowę z gminami: Strzelce Opolskie, Zawadzkie, Kolonowskie, Jemielnica, Izbicko, Ujazd i Leśna, na bazie której gminy będą dopłacać do kursów PKS’u. Wzajemna współpraca przynosi błyskawiczny skutek, chociażby w uzupełnianiu połączeń o miejscowości pomijane w dotychczasowym rozkładzie jazdy – podkreśla to Waldemar Gaida, przewodniczący Związku Powiatowo – Gminnego “Jedź z nami”, w wywiadzie dla NTO.tv

Umowa zawarta pomiędzy Powiatem Strzeleckim a gminami pozwoliła samorządom na współdecydowanie o tym po jakich trasach kursować będą autobusy. To bardzo ważny sygnał dla władz skupionych wokół Lublińca, otwierający możliwość dopasowania rozkładu jazdy bezpośrednio do potrzeb mieszkańców! Napędza to opłacalność wynikającą z poszczególnych tras – autobusy, po prostu, nie jeżdżą puste. Jednocześnie podtrzymywana jest konkurencyjność w stosunku do przewoźników prywatnych. W całej Polsce, po likwidacji PKS’ów, inne firmy bez wahania podnoszą ceny za przejazdy – uderza to w mieszkańców, skazanych na zmonopolizowany transport zbiorowy.

Nadzór nad kursami, sprawowany przez strzelecki związek “Jedź z nami” pozwolił na wprowadzenie dodatkowych pomysłów. Jednym z nich jest aplikacja telefoniczna, na podstawie której podróżny otrzyma informację o aktualnym rozkładzie jazdy, a nawet o ewentualnych opóźnieniach występujących w danym dniu. Powiat Strzelecki znalazł się również na liście podmiotów zgłoszonych do dofinansowania zakupu 15 nowych, nisko emisyjnych autobusów o urozmaiconych gabarytach, w zależności od zapotrzebowania. Co ciekawe – w nowoczesnych pojazdach znajdzie się m.in. Wi-Fi, dzięki któremu, podczas jazdy, będzie można skorzystać z internetu.

Jak informuje Waldemar Gaida – Coraz więcej młodzieży z okolic Strzelec Opolskich skłania się ku przemieszczaniu komunikacją zbiorową. Podobnie jak w przypadku Lublińca, miasto stanowi swoiste centrum edukacyjne, m.in. z największą szkołą zawodową na terenie powiatu – Odpowiednie dopasowanie kursów, przystępne ceny i punktualność powodują, że podróż do szkoły przynosi mniej zmartwień niż np. uruchamianie samochodu w środku zimy. Aktywność powiatu strzeleckiego wzmacnia fakt, że przystąpił on do działania pomimo iż nowa Ustawa o Transporcie Publicznym ma wejść w życie dopiero w 2019 roku. Może więc zaistnieć sytuacja, w której samorządy z innych rejonów zderzą się z poważnymi przepisami zawartymi w Ustawie, a Strzelce Opolskie czy Kluczbork będą jedynie dopieszczać rozbudowany system.

Dlaczego w szybkim czasie udało się wprowadzić nowe rozwiązania w powiecie strzeleckim? – Nikt nie czekał tu na samoistne rozwiązanie problemu lecz jednocześnie wszystkie zmiany wprowadzane były spokojnie i z wykorzystaniem połączeń testowych – najpierw w transporcie szkolnym, a potem w sołectwach – sugeruje przewodniczący związku – Jeśli z danego połączenia korzystały dwie, trzy osoby, wówczas taki kurs likwidowano lub przeobrażano – dodaje W. Gaida. Dzisiaj trasy dobrane są w taki sposób, że do poszczególnych autobusów regularnie wsiada spora grupa pasażerów, chcących najczęściej załatwić swoje sprawy w mieście.

Powiat uruchamia również kursy okresowe. Następną zachętą do korzystania z połączeń mają być bilety miesięczne. Aktualizowanie rozkładu jazdy odbywa się co pewien czas, zawsze z uwzględnieniem kolejnych informacji spływających z ościennych gmin. Na chwilę obecną wszystkie atuty wynikające z możliwości skomunalizowania spółki na terenie powiatu lublinieckiego, spotykają się z ostrożnymi deklaracjami samorządowców. W miejscowościach, w których przystąpiono do zdecydowanych działań, linie przynoszą coraz więcej korzyści. Wbrew opinii sceptyków – partycypowanie w kosztach nie polega na dokarmianiu kulejącego przewoźnika lecz na współdecydowaniu o wielu aspektach logistycznych. Najważniejszym z nich jest sposobność dopasowania kursów do potrzeb mieszkańców, którzy niebawem zweryfikują aktywność lokalnych władz podczas… Wyborów Samorządowych. Warto o tym pamiętać.

Zdjęcie: nto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.