Senat przyjął 36 poprawek w sprawie nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Znamy szczegóły

Senat przyjął 36 poprawek w sprawie nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt. Znamy szczegóły

W czwartek 15 października na internetowej stronie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano, przyjętą wczoraj przez senatorów, uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz niektórych innych ustaw. 

Za przyjęciem nowelizacji z poprawkami zagłosowało 76 senatorów. Przeciwko opowiedziało się 11 senatorów, wstrzymało się od głosu 10.

W rozbiciu na poszczególne kluby, za przyjęciem poprawionej nowelizacji opowiedziało się 39 senatorów z PiS, 34 z KO, 1 senator niezrzeszony i 2 z koła senatorów niezależnych. Przeciwko było 7 senatorów z PiS, 1 z KO, 3 z PSL. Od głosu wstrzymało się 10 senatorów: 7 z KO, 2 z Lewicy i 1 z koła senatorów niezależnych.

Propozycje Senatu trafią teraz pod ponowne rozpatrzenie Sejmu, który może odrzucić senackie zmiany bezwzględną większością głosów, w obecności minimum połowy ustawowej liczby posłów. Jeśli jednak poprawki nie zostaną odrzucone przez Sejm, uwzględnia się je w ostatecznym tekście ustawy. W kolejnym etapie dokument skierowany będzie do Prezydenta, który może odmówić podpisania nowelizacji (weto) i z umotywowanym wnioskiem, w ciągu miesiąca, przekazać ją do Sejmu w celu ponownego rozpatrzenia.

Uchwała Senatu dostępna jest TUTAJ [pdf]


Uzasadnienie do przyjętej uchwały:

Przyjmując poprawkę nr 1: Senat uznał za zasadne dokonanie modyfikacji definicji kota rasowego oraz psa rasowego przez wprowadzenie wymogu posiadania przez kota rasowego rodowodu wpisanego do rejestru prowadzonego przez Unię Felinologii Polskiej, oraz wymogu posiadania przez psa rasowego rodowodu wpisanego do Polskiej Księgi Rodowodowej prowadzonej Związek Kynologiczny w Polsce.

Poprawka nr 2: zmierza do modyfikacji definicji kojca poprzez sprecyzowanie, że jest to przestrzeń posiadająca co najmniej w połowie minimalnej dopuszczalnej powierzchni utwardzone podłoże.

Poprawki nr 3, 5, 13, 21 i 32 mają charakter redakcyjny. Zapewniają spójność redakcyjną przepisów ustawy, zarówno w obrębie zmienianych przepisów, jak i przepisów innych ustaw.

Poprawka nr 4 zmierza do tego, aby definicja zwierząt wykorzystywanych do celów specjalnych obejmowała również zwierzęta, których profesjonalna tresura oraz używanie odbywa się na podstawie odrębnych przepisów, regulujących szczegółowe zasady działania Straży Marszałkowskiej, a także organizacji pozarządowych działających w formie stowarzyszenia lub fundacji, które zgodnie z celami statutowymi wykonują zadania w zakresie ratownictwa lub poszukiwań.

Przyjmując poprawkę nr 6 Senat uznał, że z uwagi na istotne kontrowersje, jakie wiążą się z proponowaną zmianą przepisów dotyczących odbioru zwierząt od ich właścicieli lub opiekunów zasadnym jest zrezygnowanie ze zmian dotyczących tej materii. Za racjonalne należy uznać w takim przypadku pozostanie przy obowiązujących obecnie przepisach art. 7 ustawy o ochronie zwierząt.

Poprawka nr 7 zmierza do modyfikacji warunków trzymania zwierzęcia w kojcu przez wskazanie, że dotyczy on zwierząt domowych.

Poprawka nr 8 zmierza do ustanowienia zakazu organizowania przedsięwzięć, w których zwierzę domowe stanowi nagrodę albo jest przedmiotem loterii, aukcji lub
licytacji, zakazu uczestnictwa w takich przedsięwzięciach, zakazu prowadzenia egzekucji ze zwierząt domowych oraz zakazu sprzedaży i nabywania przedmiotów w przypadku, gdy zwierzę domowe stanowi bezpłatne uzupełnienie do sprzedawanego przedmiotu.

Przyjmując poprawki nr poprawki nr 9, 23, 30 i 34 Senat miał na celu zapewnienie spójności systemowej proponowanych przepisów art. 11 ust. 1a i 4 ustawy o ochronie zwierząt z przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ponadto Senat uznał za zasadne, aby również i przedsiębiorcy zawodowo zajmujący się zadaniem z zakresu ochrony opieki nad bezdomnymi zwierzętami mogli prowadzić, na zlecenie gminy, schroniska dla bezdomnych zwierząt.

Poprawka nr 10 zmierza do modyfikacji zakresu postanowień gminnego programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt, a także nałożenia na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) obowiązków informacyjnych w tym zakresie, w tym powiadamiania właściwych podmiotów o schronisku dla zwierząt i o podmiocie zapewniającym całodobową opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń losowych, w których zwierzęta odnoszą obrażenia.

Poprawka nr 11 rozszerza zakres przepisu chroniącego zwierzęta przed cierpieniem o zwierzęta wykorzystywane do celów obronnych oraz zmierza do zapewnienia legislacyjnych konsekwencji w nowelizowanej ustawie o ochronie zwierząt.

Przyjmując poprawkę nr 12 Senat miał na celu zapewnienie możliwości organizowania wystaw i pokazów zwierząt polegających wyłącznie na prezentowaniu cech danego gatunku zwierząt oraz pokazów psów specjalnych i ratowniczych.

Poprawka nr 14 zmierza z jednej strony do nałożenia na ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązku współuczestniczenia w wydawaniu rozporządzenia w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt wykorzystywanych do celów filmowych, sportowych i specjalnych, z drugiej zaś – do poprawnego legislacyjnie określenia jednego z ministrów współuczestniczących w wydawaniu tego rozporządzenia.

Poprawka nr 15 zmierza do ustanowienia podstaw prawnych przekazania wycofanego ze służby zwierzęcia wykorzystywanego do celów specjalnych osobie sprawującej dalszą opiekę.

Poprawka nr 16 zmierza do zapewnienia zgodności z przepisami rozporządzenia Rady nr 1099/2009 w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania oraz przewiduje, że wymogu pozbawienia świadomości nie stosuje się również w przypadku poddawania ubojowi drobiu w sposób przewidziany przez obrządek religijny związku wyznaniowego.

Poprawka nr 17 zmierza do legislacyjnej korekty dodawanego upoważnienia do wydania aktu wykonawczego, w tym do określenia ministra współuczestniczącego w jego wydawaniu zgodnie z ustawą o działach administracji rządowej.

Poprawka nr 18 zmierza do tego, aby kontrola schronisk dla zwierząt była przeprowadzana wyłącznie przez lekarzy weterynarii, którzy są pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej albo osobami wyznaczonymi na podstawie ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej.

Poprawka nr 19 zmierza do zastosowania poprawnej techniki legislacyjnej przy dodawaniu nowych rozdziałów w ustawie o ochronie zwierząt.

Poprawka nr 20 zmierza do skorygowania błędnych odesłań.

Poprawka nr 22 zmierza do uzupełnienia warunków wpisu na listę organizacji pozarządowych uprawnionych do występowania w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia określone w zmienianej ustawie o ochronie zwierząt zarówno o wymóg niekaralności członków ich organów wykonawczych oraz członków ich organów nadzoru prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe, jak również o wymóg zawarcia przez te organizacje umowy z lekarzem weterynarii w zakresie gotowości do zapewnienia całodobowej opieki lekarsko-weterynaryjnej dla zwierząt odebranych właścicielowi lub opiekunowi.

Poprawka nr 24 zmierza do sprecyzowania, że grzywnę do wysokości 5000 zł w postępowaniu mandatowym, w sprawach o czyny określone w przepisach karnych zmienianej ustawy o ochronie zwierząt, wydaje właściwy organ Inspekcji Weterynaryjnej.

Poprawka nr 25 zmierza do zapewnienia legislacyjnych konsekwencji ustanowienia regulacji, zgodnie z którą działalność w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt może być prowadzona po wydaniu przez powiatowego lekarza weterynarii decyzji stwierdzającej spełnienie przez schronisko wymagań weterynaryjnych.

Przyjmując poprawki nr 26 i 28 Senat uznał, że wprowadzenie obowiązku oznakowywania i rejestracji psów stworzy szansę na poprawę warunków życia bezdomnych psów, pomoże ograniczyć zjawisko bezdomności psów oraz chorób zakaźnych wśród zwierząt, a także zracjonalizować wydatki jednostek samorządu terytorialnego na zadanie związane ze zwalczaniem bezdomności zwierząt.

Poprawka nr 27 zmierza do uzupełnienia definicji zwierząt futerkowych o wskazanie definiowanego określenia.

Poprawka nr 29 zmierza do ustanowienia regulacji przejściowej, wedle której do postępowań w sprawie odbioru zwierząt, wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Przyjmując poprawki nr 31 i 36 Senat miał na celu zapewnienie odpowiedniego okresu na dostosowanie się do nowych wymogów nałożonych przez ustawę na podmioty, które w dniu wejścia w życie ustawy prowadziły chów lub hodowlę zwierząt futerkowych w celach komercyjnych oraz podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt dokonywanego w sposób przewidziany przez obrządki religijne związków wyznaniowych. Poprawki zapewniają możliwość prowadzenia takiej działalność, na podstawie przepisów dotychczasowych, odpowiednio do dnia 31 lipca 2023 r. oraz do dnia 31 grudnia 2025 r. Ponadto Senat uznał za konieczne uzupełnienie ustawy o określenie zasad i trybu realizacji roszczeń do Skarbu Państwa o odszkodowanie za szkodę wynikającą z konieczności dostosowania się przez wskazane podmioty do wymogów nałożonych przez ustawę. 

Poprawka nr 33 zmierza do ustanowienia uprawnienia do wniesienia powództwa do sądu powszechnego przez podmioty prowadzące działalność widowiskową lub rozrywkową, które są obowiązane do przekazania zwierząt, dotychczas wykorzystywanych do celów rozrywkowych i widowiskowych, przetrzymywanych, hodowanych i prezentowanych w cyrkach lub bazach cyrkowych, w związku z uprawnieniem do odszkodowania z tego tytułu.

Poprawka nr 35 zmierza do zapewnienia spójności legislacyjnej unormowań
dotyczących terminu wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.