Śląski odcinek drogi ekspresowej S11. Na jakim etapie znajduje się inwestycja?

Śląski odcinek drogi ekspresowej S11. Na jakim etapie znajduje się inwestycja?

Od października ubiegłego trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S11 w województwie śląskim. Z każdym tygodniem wiemy coraz więcej na temat potężnej inwestycji obejmującej tereny od Tarnowskich Gór do granicy z województwem opolskim.

Kontrakt zawarty pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a wykonawcą realizującym STEŚ opiewa na niemal 2,79 mln zł. Sporządzanie dokumentacji potrwa 14 miesięcy. Kolejnym etapem będzie przetarg na wybór wykonawcy prac w formule projektuj i buduj. Zgodnie z założeniami – droga ekspresowa S11, wiodąca od Tarnowskich Gór do granicy z województwem opolskim (Sieraków Śląski) uruchomiona zostanie w 2026 roku – Gotowe jest już studium korytarzowo-sieciowe – informował na łamach prasy Jerzy Polaczek, poseł Prawa i Sprawiedliwości, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. Studium korytarzowe polega na sprawdzeniu planowanych zmian pod kątem efektywności w dziedzinie transportu, np. najlepszego połączenia dworca z lotniskiem.

Jeśli chodzi o trwającą procedurę Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, dokumentacja obejmować będzie kilka wariantów trasy. Każdy z nich poddany zostanie analizie w kwestii rozwiązań technicznych, ekonomicznych, środowiskowych oraz – co ważne – społecznych. W tym ostatnim aspekcie prowadzone będą konsultacje ze społecznościami, które będą mogły wnieść zastrzeżenia do propozycji przedstawianych przez wykonawcę.

Przewidywana długość drogi S11 na terenie województwa śląskiego ma wynieść 61 kilometrów. Ostateczna długość odcinka będzie jednak znana po zatwierdzeniu wybranej opcji przebiegu trasy. Zdecydowana większość planowanej budowy prowadzona będzie na nowych terenach. Tylko w wyjątkowych przypadkach fragmenty S11 mogą być zlokalizowane w miejscu obecnej drogi krajowej 11, która będzie przebiegać w sąsiedztwie ekspresówki.

Budowę S11 na terytorium województwa śląskiego podzielono na dwie części – pierwsza z nich stanowić będzie obwodnicę Tarnowskich Gór. 25 kilometrowa obwodnica w całości ma przebiegać nowym korytarzem. W założeniu ma rozpocząć się już pomiędzy Lublińcem a Tworogiem. Zakończenie odcinka znajdzie się na węźle „Piekary” autostrady A1.

Drugi odcinek rozpocznie się w pobliżu Sierakowa – od połączenia z fragmentem drogi S11 w województwie opolskim, a następnie w kierunku Tarnowskich Gór. Priorytetem będzie przede wszystkim spójność tego odcinka dla wszystkich gmin, przy jednoczesnym zachowaniu koncepcji opartej na maksymalnym wykorzystaniu nowych terenów. Szczegółowy przebieg trasy poznany w najbliższym czasie, po sporządzeniu wspomnianych projektów. Orientacyjna długość S11 od Sierakowa do połączenia z obwodnicą Tarnowskich Gór, wynosi około 36,1 km. Realizacja obu odcinków planowana jest w formule „Projektuj i Buduj” na lata 2023-2026. Szacuje się, że prace terenowe w województwie śląskim pochłoną łącznie około 3 mld zł.

Znamy coraz więcej szczegółów dotyczących technicznej charakterystyki śląskiej ekspresówki. Minimalne wymagania ze strony zamawiającego (GDDKiA) obejmują m.in. przekrój drogi w systemie 2×2, tzn. dwa pasy ruchu po przeciwległych stronach, z możliwością fragmentarycznego poszerzenia drogi do 3 pasów. Kolejne kryterium to minimalna szerokość jednego pasa ruchu, wynosząca 3,5 metrów. Zgodnie ze standardami, S11 zawierać będzie również pas dzielący i pasy awaryjne. Prędkość projektowa planowanej drogi to 100 km/godz, natomiast obciążenie dla samochodów ciężarowych to 115 kN/oś – jest to wartość właściwa dla autostrad i dróg ekspresowych.

Odcinek w województwie śląskim stanowić będzie część ogólnopolskiego projektu budowy spójnej drogi ekspresowej S11. Po zsynchronizowaniu wszystkich odcinków w poszczególnych w czterech województwach, ekspresówką będzie można dotrzeć od lotniska w Pyrzowicach, przez m.in. powiat lubliniecki, do nadmorskiego Koszalina. Trasa przebiegać będzie w pobliżu takich miast jak: Piła – Poznań – Jarocin – Ostrów Wielkopolski – Kępno – Byczyna – Kluczbork czy Olesno. Łączna długość trasy wyniesie około 550 kilometrów.

W projekt angażuje się nie tylko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ale też przedstawiciele samorządów będących w zasięgu planowanej budowy S11. Działania dotyczące drogi ekspresowej na Śląsku z dużą uwagą śledzi Poseł na Sejm RP, Andrzej GawronApeluję o współpracę w tej sprawie i deklaruję swoją współpracę – mówił parlamentarzysta podczas Sesji Rady Miejskiej w Lublińcu, 22 lutego ubiegłego roku.

Więcej szczegółów na temat powstającej drogi ekspresowej S11 znajdziecie TUTAJ.

Zdjęcie: Wikipedia.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.