W najbliższy czwartek 23 lutego, w trakcie Sesji Rady Miejskiej w Lublińcu, samorządowcy pochylą się nad projektem “uchwały w sprawie wyrażenia stanowiska w przedmiocie budowy dwupoziomowego skrzyżowania na przecięciu drogi gminnej ulicy Częstochowskiej z liniami kolejowymi”.
Zgodnie treścią projektu, oprócz oficjalnego poparcia dla działań zmierzających do wybudowania kolejowo-drogowego skrzyżowania dwupoziomowego, Rada Miejska wyrazi również deklarację współfinansowania inwestycji z budżetu Gminy Lubliniec w zakresie opracowania dokumentacji projektowej.
Poza tym, radni zwrócą się z apelem do Ministra Infrastruktury oraz Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o podjęcie działań zmierzających do realizacji zadania.
“Istniejące jednopoziomowe skrzyżowanie (…) jest największym punktem kolizyjnym i jednocześnie podstawowym problemem na komunikacyjnej mapie Lublińca (…). Aktualnie natężenie ruchu kolejowego i drogowego pociąga za sobą konieczność nieustannego zamykania przejazdu kolejowego, co powoduje permanentny paraliż komunikacyjny w centrum Lublińca, w szczególności w tzw. godzinach szczytu komunikacyjnego” – czytamy we fragmencie uzasadnieniu do uchwały.
[Całość Uzasadnienia: TUTAJ]
Na konieczność budowy tunelu już w czerwcu 2019 roku wskazywał Radny Rady Powiatu w Lublińcu, Jerzy Orszulak, który przy współpracy z architektem Adamem Bielą prezentował nawet graficzną koncepcję obiektu.
Podkreślał, że taka inwestycja powinna zostać przeprowadzone przed, zatwierdzonym dzisiaj, rozpoczęciem budowy wiaduktu na ulicy Powstańców:
“Wyłączenie z użytkowania wiaduktu spowoduje katastrofalne skutki dla ruchu w mieście i olbrzymie obciążenie ulicy Częstochowskiej oraz Podmiejskiej. Moim zdaniem, czas oczekiwania na przejeździe kolejowym wzrośnie kilkukrotnie. Będzie również dochodziło do zablokowania ruchu na rondzie Opolczyka, w kierunku ulicy Zwycięstwa, Mickiewicza oraz Alei Solidarności;
– sugerował radny ponad trzy lata temu, podkreślając, że w poprzednich latach “nie spotkał się ze zrozumieniem ze strony władz miasta”.
“Proponowane zadania, z uwagi na skalę robót koniecznych do wykonania, możliwe są do realizacji jedynie w dłuższej perspektywie czasowej, przy znacznym udziale zewnętrznych środków finansowych. Z tego względu realizacja inwestycji przed rozpoczęciem robót związanych z remontem wiaduktu wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich jest niemożliwa” – odpowiadał w 2019 roku Burmistrz Lublińca, Edward Maniura.
Poprzednie teksty:
Tunel pod torowiskiem na Częstochowskiej? Ciekawy pomysł radnego Jerzego Orszulaka.
Kolejny krok w kierunku budowy tunelu na ul. Częstochowskiej. W Lublińcu podpisano List Intencyjny