
Aktywność miasta w sprawie S11 pod lupą opozycji. Burmistrz LUBLIŃCA odpowiada radnym PiS i NL
Powracamy do tekstu z 13 marca, w którym informowaliśmy o interpelacjach skierowanych do Burmistrza Miasta Lublińca przez opozycyjnych radnych Rady Miejskiej.
Dopytywano w nich o zakres działań podejmowanych przez lubliniecki magistrat podjętych w sprawie – zdaniem części mieszkańców – najbardziej korzystnego dla miasta wariantu C planowanego przebiegu drogi ekspresowej S11.
Radni Prawa i Sprawiedliwości: Irena Dyczkowska, Jan Maniura, Zbigniew Werner oraz Andrzej Musioł, a także Agata Woźniak – Rybka (Nowoczesny Lubliniec) szczególny nacisk położyli na wcześniejszy dialog władz miasta z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Katowicach, która 23 stycznia tego roku w wydanym komunikacie wskazała na wariant D, wyznaczony w rejonie dzielnicy Wymyślacz. Wywołało to falę komentarzy, uliczne protesty oraz stanowczą reakcję lublinieckich samorządowców.
.
„Podejmowane przeze mnie działania, od momentu wszczęcia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad procedur przygotowania dokumentów i analiz dotyczących przebiegu trasy, nakierowane były na przyjęcie rozwiązania lokalizacji drogi ekspresowej w wariancie C, jako najbardziej optymalnego pod względem realizacji potrzeb miasta jak i posiadającego największe poparcie wśród mieszkańców” – odpowiada Edward Maniura, Burmistrz Miasta Lublińca.
Jak wskazuje Burmistrz, pismem z dnia 08.01.2019 r. przekazano firmie COMPLEX PROJEKT Sp. z o.o., wykonawcy studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego budowy drogi ekspresowej S11, stanowisko Gminy, w którym jako rekomendowany wskazano wariant „niebieski” trasy oznaczony ostatecznie literą C.
Dodatkowo w dniu 07.02.2019 r. na spotkaniu z przedstawicielami gmin powiatu lublinieckiego Burmistrz omówił negatywne skutki poprowadzenia trasy S11 wg wariantu „czerwonego”, m.in. dotyczące kolizji z istniejącą i planowaną zabudową mieszkaniową dzielnicy Wymyślacz.
Uchwałą Rady Miejskiej w Lublińcu z dnia 29 października 2019 r. radni wyrazili swoje stanowisko w sprawie docelowego wariantu przebiegu projektowanej drogi ekspresowej, wskazując wariant „niebieski”. Pismem z dnia 19.11.2020 r. skierowanym do COMPLEX PROJEKT Sp. z o.o., Gmina, spośród 4 przedstawionych wariantów, zaopiniowała pozytywnie, jako najbardziej optymalny, „niebieski” wariant trasy.
„Wskazanie wariantu D w toku postepowania administracyjnego dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia budowy S11 i niedopuszczenie do dalszego procedowania wariantu C („niebieskiego”) było jednostronną decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. Nawet Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach, jako inwestor zadania, nie miała możliwości wskazania przebiegu trasy „niebieskiej” jako wariantu do uwzględnienia w planowanej do wydania decyzji środowiskowej” – przekonuje Burmistrz Edward Maniura.
O takim stanowisku – kontynuuje w swojej odpowiedzi – Gmina dowiedziała się z pisma Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 11 lutego 2025 r.
W dniu 14.02.2025 r. odbyło się spotkanie w tut Urzędzie, z udziałem przedstawicieli GDDKiA, Posłów Ziemi Lublinieckiej, Przemysława Witka i Andrzeja Gawrona oraz Radnych Rady Miejskiej, Iwony Janic oraz Jana Springwalda. „Na spotkaniu powtórzyłem swoje stanowisko dotyczące zgody Gminy Lubliniec na przebieg drogi ekspresowej jedynie w wariancie C i o poparciu postulatów mieszkańców niezgadzających się na poprowadzenie S11 śladem obecnej drogi krajowej” – podkreślił.
„Jak deklarowałem na ostatniej sesji Rady Miejskiej, w dalszym ciągu będę podejmował wszelkie możliwe starania aby doprowadzić do ustalenia przebiegu drogi ekspresowej w wariancie „niebieskim”, a o efektach swoich działań będę informował Radę na kolejnych
Sesjach” – zakończył Edward Maniura.
W swoich interpelacjach radni PiS oraz Nowoczesnego Lublińca wystąpili z prośbą o przedłożenie wszelkich dokumentów potwierdzających aktywność władz Lublińca w sprawie wariantu C: „Z uwagi na obszerność korespondencji w przedmiotowej sprawie nie będzie ona udostępniana w formie kserokopii. Całość korespondencji dostępna jest w poszczególnych wydziałach Urzędu, zależnie od merytorycznej treści dokumentów” – odpowiedział Burmistrz.
Interpelacja radnych PiS wraz z odpowiedzią: TUTAJ (całość)
Interpelacja radnej Agaty Woźniak – Rybki wraz z odpowiedzią: TUTAJ (całość)
Czytaj również:
Panie Redaktorze, nie ma znaczenia, które stronnictwo pyta.
Nie sądzę aby warianty S11 były z jakiejś partii czy stronnictwa.
Choć według ekologów pracujących niby na rzecz wszystkich istot, wariant niebieski to pomysł PiS, a różowy to idea z KO.
patrz:
https://dzikiezycie.pl/aktualnosci/563-tak-dla-ochrony-gatunkow-nie-dla-asfaltu-w-lesie-odcinek-trasy-s11-w-woj-slaskim-nie-powstanie-kosztem-przyrody
(współczuwam takich eko-ideologii)
Moim zdaniem, komunikat RDOŚu to jakaś pokrętna sprawa. Czy RDOŚ przed wydaniem komunikatu prowadziła jakiś dialog z lokalnymi władzami? Czy RDOŚ przed wydaniem komunikatu prowadziła jakieś konsultacje społeczne? Czy RDOŚ w ogóle dostrzega taki wymierajacy gatunek zwierząt jak: homo sapiens?
Abstrahując już treść komunikatu, bo się nie trzyma to kupy. Ot, RDOŚ działa sobie a muzom.
… przypomniały mi się dawne czasy, kiedy konsultowano się, pytając:
KTO JEST TWOIM IDOLEM I DLACZEGO LENIN???
Witam i dziękuję za komentarz.
Interpelacje radnych są zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego – tylko takie tam znalazłem i na nich się oparłem. Przytoczona odpowiedź pana Burmistrza daje Czytelnikom możliwość do obiektywnej oceny działań samorządowców. Pozdrawiam.
I wszystko jasne, jak burmistrz i jego radni mieli walczyć o projekt forsowany przez PiS? Dowcip losu,
Czyli de facto od października 2019 Pan Burmistrz nie wykazał żadnej aktywności aby zapewnić korzystny rozwój sprawy. Nie uczestniczył nawet w posiedzeniu 14.02.2025. A co robili obaj zastępcy burmistrza? Czy można bardziej pogardzać mieszkańcami miasta?
Pawełku, a przeczytałeś, co napisał burmistrz?
„W dniu 14.02.2025 r. odbyło się spotkanie w tut Urzędzie, z udziałem przedstawicieli GDDKiA, Posłów Ziemi Lublinieckiej, Przemysława Witka i Andrzeja Gawrona oraz Radnych Rady Miejskiej, Iwony Janic oraz Jana Springwalda. „Na spotkaniu powtórzyłem swoje stanowisko…”
Skoro na spotkaniu powtórzył, to chyba był, co nie?
Ech…
Mnie wydaje się że wariant D będzie w dłuższej perspektywie korzystny dla miasta, pozwoli na ukierunkowanie ruchu głównymi alteriami i odciążenie mniejszych ulic. Przyspieszy dojazd do Kołobrzegu czy Poznania co z punktu widzenia mieszkańców też będzie nioslo korzyści.