
Bezpieczniejsze przejścia dla pieszych na ulicy Oleskiej w Lublińcu? Jest deklaracja władz powiatu
– Na podstawie umowy zawartej między Starostwem Powiatowym a Urzędem Miejskim, doświetlone będzie każde przejście dla pieszych na ulicy Oleskiej – poinformował Starosta Lubliniecki, Joachim Smyła podczas ostatniej Sesji Rady Powiatu zwołanej w minioną środę.
Zgodnie z zapowiedzią Joachima Smyły, oprócz uzupełnienia oświetlenia, w odległości kilkunastu metrów od przejść wytyczone zostaną dodatkowe, poziome oznakowania ostrzegawcze z chemii utwardzalnej. Kolejnym rozwiązaniem mają być tzw. „kocie oczka” – a więc pasy pulsujących świateł zamontowanych w jezdni wzdłuż krawędzi przejścia dla pieszych. Wzmocnienie bezpieczeństwa zapewnią również lampy ostrzegawcze zainstalowane ponad znakami D-6 (przejście dla pieszych) oraz sygnalizacja akustyczna.
To odpowiedź samorządowców na liczne zapytania radnych i mieszkańców oraz na niepokojące zdarzenia, do których w ostatnim czasie dochodziło na terenie miasta. Jeśli chodzi o ul. Oleską, 6 lutego 2020 kierujący samochodem osobowym marki Mercedes, na oznakowanym przejściu dla pieszych obok kościoła pw. św. Teresy Benedykty od Krzyża, potrącił 90-letnią kobietę. Poszkodowana zmarła w szpitalu. 7 stycznia na ulicy Powstańców Śląskich samochód osobowy marki Daewoo Tico potrącił na przejściu dwie osoby. Poszkodowani – 49 letnia mieszkanka gminy Boronów oraz 28 letni mieszkaniec Lublińca – z obrażeniami ciała trafili do szpitala.
Społeczność Lublińca domaga się nie tylko poprawy bezpieczeństwa na istniejących przejściach dla pieszych, ale też wytyczenia nowych przejść w najbardziej newralgicznych rejonach miasta. 2 września grupa mieszkańców wystosowała pismo do Starosty Lublinieckiego w sprawie wyznaczenia dodatkowego oznakowania P-10 na ulicy Stalmacha, argumentując swój wniosek zbyt dużą odległością pomiędzy przejściami znajdującymi się na skrzyżowaniach z ulicami Droniowicką i Piaskową. Za pośrednictwem radnej Rady Miejskiej Czesławy Włuki, kopia pisma trafiła również do Burmistrza Lublińca, Edwarda Maniury.
W uznaniu mieszkańców, kolejną drogą wymagającą wyznaczenia przejść dla pieszych jest ulica 11 listopada – na odcinku od skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury do Placu im. Pawła Golasia przy Jednostce Wojskowej Komandosów. Obecnie przejścia znajdują się tutaj tylko na dwóch krańcach ponad 400 metrowego odcinka.
Powodzeniem zakończyły się działania podjęte w sprawie wyznaczenia oznakowania P-10 na wysokości Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Morfeusz” przy ulicy Lisowickiej. Administrator odcinka – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach – potwierdził właśnie, że dokona zmiany organizacji ruchu przy skrzyżowaniu z ulicą Zachodnią, co powinno ułatwić działkowcom przeprawę przez ruchliwą drogę wojewódzką 906.
W całej Polsce w 2019 roku doszło do 3.696 wypadków drogowych w rejonie przejść dla pieszych – z czego 2.924 wynikały z nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Zginęło 250 osób a 3.646 zostało rannych. Zdarzenia, do których dochodziło na przejściach stanowiły aż 12,2% wszystkich wypadków. W poprzednim roku zginęły 54 osoby, które przekraczały jezdnię w miejscach… niedozwolonych.
Dlaczego bezpieczniej tylko na Olesiejuk? A co z resztą ulic?. Ciemne przejścia na wielu ulicach w Lublincu. W wielu miejscach ograniczono prędkość do 30 km, ul Grunwaldzka- 30 jeżdżą tylko niektórzy miejscowi. wielu kierowców jedzie ile fabryka dala. Radar na tej ulicy poprawiłby bezpieczenstwo i znacznie wpływy do budżetu.