
Koncepcja wariantowa dla tunelu lub wiaduktu na Steblowie i ul. Częstochowskiej w Lublińcu? Miasto oczekuje na oferty
– Chcemy jak najszybciej opracować koncepcję dotyczącą budowy wiaduktu lub tunelu – informował w trakcie ostatniej Sesji Rady Miejskiej Burmistrz Lublińca – Edward Maniura, po wcześniejszym spotkaniu z Posłem Ziemi Lublinieckiej – Andrzejem Gawronem oraz Dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie – Helmutem Klabisem.
Zgodnie z zapowiedzią burmistrza, w środę 9 września w Biuletynie Informacji Publicznej UM opublikowano zaproszenie do składania ofert na wykonanie Wariantowej Koncepcji Architektonicznej dla dwóch przejazdów kolejowych na ulicy Częstochowskiej oraz na ul. Zwycięstwa – drogi powiatowej łączącej centrum miasta z dzielnicą Steblów.
Z punktu widzenia mieszkańców, a zwłaszcza kierowców, najistotniejszym elementem opracowania mają być – Rozwiązania pozwalające na bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu pojazdów i pieszych przez linie kolejowe w miejscu obecnych skrzyżowań (…) Warianty powinny uwzględniać rozwiązania w postaci budowy obiektów mostowych lub tuneli podziemnych – czytamy w opublikowanej dokumentacji. Wynik procedury Zapytania Ofertowego poznamy na przełomie września i października br.
Oprócz rozplanowania skrzyżowań bezkolizyjnych, zgodnie z kryteriami podanymi w Zapytaniu Ofertowym, koncepcja zawierać będzie m.in.: część urbanistyczną (zawierającą analizę zmian w okolicznej infrastrukturze), badania geotechniczne (obejmujące rozpoznanie właściwości gruntu), diagnozę układu komunikacyjnego z uwzględnieniem wpływu inwestycji na strukturę i natężenie ruchu, analizę tzw. zajętości terenu – z uwzględnieniem własności gruntów oraz część kosztową inwestycji – Dla wybranej przez Zamawiającego [miasto – przyp. red.] koncepcji należy uzyskać pozytywną opinię PKP – informuje lubliniecki magistrat. Wykonawca zadania zobowiązany będzie również do przeprowadzenia wywiadu branżowego u poszczególnych administratorów sieci (np. energia, kanalizacja) dla wybranego wariantu budowy.
W przypadku wyłonienia podmiotu, który zrealizuje Koncepcję – termin sporządzenia dokumentacji wynosić będzie do 180 dni od podpisania umowy. Warianty bezkolizyjnych skrzyżowań dla ulic Częstochowskiej i Zwycięstwa w Lublińcu poznamy zatem na przełomie marca i kwietnia 2021. W kolejnych miesiącach, m.in. w zależności od kosztów, które miałaby pochłonąć inwestycja, podjęte zostaną dalsze decyzje – Koncepcja, którą chcemy zlecić, będzie miała za zadanie pokazać jak rozwiązać cały projekt. Będziemy mogli również odpowiedzieć na pytanie: o jakich pieniądzach mówimy. Będą one olbrzymie, nawet powyżej 30 milionów złotych – zakładał Burmistrz Lublińca w trakcie Sesji.
* * *
Kwestia budowy wiaduktu na ul. Częstochowskiej pojawiła się w przestrzeni publicznej już w 2018 roku. Był to jeden z najważniejszych punktów programu wyborczego obecnego radnego Rady Miejskiej, Łukasza Mikulskiego [PiS] kiedy ubiegał się on o stanowisko burmistrza miasta. Samorządowiec powoływał się wówczas na ekspertyzę sporządzoną przez inż. Andrzeja Banacha – głównego planistę infrastruktury drogowej w Warszawie – Okazuje się, że taka inwestycja jest możliwa i nie musi ona dotyczyć stricte ulicy Częstochowskiej. Koncepcja zakłada spiralny podjazd od strony ulicy Paderewskiego oraz zjazd, również spiralą, na ulicę Tartaczną. Co ważne, uniknęlibyśmy wówczas procedury wywłaszczania gruntów od właścicieli – przekonywał Mikulski w 2018 roku.
Z kolei w pierwszej połowie 2019 roku, pojawiła się nowa propozycja budowy tunelu pod przejazdem kolejowym na ul. Częstochowskiej. W tą kwestię angażował się radny Rady Powiatu – Jerzy Orszulak, opierając się na graficznej koncepcji przygotowanej przez inżyniera architektury, Adama Bielę – Ta koncepcja nie spowoduje wyburzeń budynków i nie przewiduje poważniejszych utrudnień dla osób mieszkających w rejonie skrzyżowania z torowiskiem – zaznaczał radny Prawa i Sprawiedliwości.
- ul. Zwycięstwa / Oleska (Steblów)
- ul. Częstochowska

źr: BiP UM Lubliniec