![W 2020 roku na torach i mostach wybudowano ponad 100 nowych przejść dla zwierząt [PKP PLK] W 2020 roku na torach i mostach wybudowano ponad 100 nowych przejść dla zwierząt [PKP PLK]](https://lubliniecki.pl/wp-content/uploads/2021/02/sarny_pkp.png)
W 2020 roku na torach i mostach wybudowano ponad 100 nowych przejść dla zwierząt [PKP PLK]
By jelenie, wilki, łosie, żaby czy węże swobodnie mogły przekraczać torowiska, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują specjalne przejścia, przystosowują mosty i regularnie monitorują migracyjne trasy zwierząt. Tylko w ubiegłym roku do takich wędrówek dostosowano ponad 100 obiektów. Monitoring pozwala na uzyskanie informacji w jaki sposób zwierzęta pokonują tory. Ekologiczne rozwiązania realizowane są m.in. w oparciu o środki unijne.
W 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosowały 109 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów, przepustów, do swobodnego poruszania się zwierząt przy liniach kolejowych. To korzystny dla środowiska efekt inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Przejścia dla dużych i małych zwierząt powstały m.in. na trasach Warszawa – Sadowne – Czyżew, Sochaczew – Swarzędz, Warka – Radom, Trzebinia – Oświęcim, Warszawa – Lublin, Trzebinia – Krzeszowice.
Przebudowane wiadukty pod i nad linią kolejową pozwalają bezpiecznie przekroczyć tory dużym zwierzętom: sarnom, wilkom, łosiom, dzikom czy lisom. Płazy bez problemu mogą korzystać ze specjalnie dostosowanych przepustów pod torowiskami.
Przepusty i mosty zostały wyposażone w specjalne półki, którymi poruszają się zwierzęta. Dla przykładu, na modernizowanej trasie z Warszawy do Poznania przepusty zostały wyposażone w pochylnie dla płazów, które zapewniają zwierzętom przejście przez tory i skarpę.
Pomyślano też o nietoperzach. W części przepustów wybudowano dla nich specjalne budki – stanowią one schronienie w dzień i są jednocześnie bezpiecznym miejscem lęgowym.
– Wszystkie inwestycje realizowane przez PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. prowadzone są z poszanowaniem środowiska naturalnego. Ograniczanie do minimum ingerencji w otoczenie zapewnia zwierzętom warunki swobodnej migracji – przechodzenia przez tereny kolejowe. Tam, gdzie występuje prawdopodobieństwo kolizji zwierząt z pociągami, zwłaszcza gatunków chronionych, przygotowywane są specjalne przejścia – powiedziała Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Dla większości zwierząt linie kolejowe nie stanowią bariery. Potwierdzają to nagrania z fotopułapek i analizy wykonane w ramach monitorowania oddziaływania linii kolejowych na środowisko. Również w ramach przygotowań do inwestycji, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. analizują wpływ korzystania z linii kolejowej i prowadzenia prac na środowisko.
Od 2007 roku wybudowano łącznie 123 przejścia dedykowane wyłącznie dla zwierząt. Najwięcej z nich znajduje się w obszarze korytarzy migracyjnych, np. na liniach: Zielonka – Kuźnica Białostocka, Warszawa – Gdańsk, Kraków – Medyka. Takie obiekty budowane są również na linii z Poznania do Szczecina i trasie Rail Baltica. Stosowane są również dźwiękowe systemy ochrony zwierząt. Ponadto dla potrzeb zwierzęcych wędrówek modernizowane są setki istniejących obiektów.
Badania terenowe, wykorzystanie kamer i fotopułapek pozwoliły poznać zwyczaje zwierząt i otoczenie linii kolejowych. Filmy pokazują, że sarny, jelenie czy łosie swobodnie czują się przy torach, a uciekają na dźwięk nadjeżdżającego pociągu. Wilki, po sprawdzeniu, ostrożnie i spokojnie przechodzą przez tory. Żaby rzadko przeskakują przez torowisko. Podobnie jak żółwie, mogą korzystać ze szlaków przez specjalnie dostosowane kolejowe przepusty. Zaskrońce przypełzają wygrzewać się w pobliżu szyn, do czasu kiedy poczują drgania nadjeżdżającego pociągu. Wówczas znikają w bezpiecznym otoczeniu. Nietoperze w dzień szukają schronienia w kolejowych mostach i przepustach. Nocą bez problemów korzystają z przestrzeni ponad torami i siecią trakcyjną.
Na podstawie / zdjęcie / filmy: Zespół Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.