Lubliniec: Jeszcze nie otwarto nowego wiaduktu a internauci już mają… pewne wątpliwości. Wyjaśniamy

Lubliniec: Jeszcze nie otwarto nowego wiaduktu a internauci już mają… pewne wątpliwości. Wyjaśniamy

Po 655 dniach od zamknięcia drogi wojewódzkiej nr 906, już 17 marca nastąpi długo wyczekiwane otwarcie nowego wiaduktu w ciągu ulicy Powstańców Śląskich w Lublińcu.

 

Użytkownicy lokalnych dróg z pewnością odetchną z ulgą, ponieważ od 1 czerwca 2023 pokonywali miasto poprzez uciążliwe objazdy.

W oparciu o najnowsze zdjęcia i filmy, internauci wychwycili jednak pewien szczegół, który wywołał ożywioną dyskusję w portalu Facebook. 

Kontrowersje wzbudził montaż bariery ochronnej zainstalowanej wzdłuż drogi rowerowej. Zdaniem komentujących bariera powinna oddzielać rowerzystów od jezdni aby zabezpieczać ich przed przejeżdżającymi samochodami. Tymczasem jest ona zamontowana po drugiej stronie drogi rowerowej, przy większej barierze zewnętrznej, co zdaniem niektórych internautów nie współgra z potrzebą zabezpieczenia osób poruszających się na jednośladach.

W tej sprawie skontaktowaliśmy się z kierownictwem budowy.

Jak udało nam się dowiedzieć – droga rowerowa stanowi integralną część jezdni lecz jest ona tylko odpowiednio wydzielona. Takie rozwiązania, zgodnie z odpowiednimi przepisami, stosuje się przede wszystkim w miastach (np. dla rowerzystów i autobusów).

Co ciekawe, podobne rozwiązania można napotkać nawet w innych częściach Lublińca, np. na ulicy Mickiewicza czy wzdłuż ulicy 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty (pomiędzy Jednostką Wojskową Komandosów a Stadionem Miejskim).

Z kolei zadaniem bariery znajdującej się po zewnętrznej stronie chodnika jest ochrona wszystkich użytkowników wiaduktu. Pamiętajmy również, że osoby korzystające z wiaduktu, bez wyjątku, zobligowane będą do zachowania ostrożności i odpowiedniej prędkości – w zależności od pojazdu, którym będą się poruszać.

Stanowisko Zarządcy drogi

„Droga dla rowerów byłaby zbyt wąska, gdyby bariera była przy krawężniku. Trzeba pamiętać, że musi ona być oddalona o minimum 50 cm od krawędzi krawężnika. Dodam także, że projekt spełnia warunki techniczne i został zatwierdzony przez organ zarządzający ruchem, czyli marszałka województwa śląskiego” – czytamy w korespondencji nadesłanej przez Ryszarda Pacera, rzecznika prasowego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Budowę nowego obiektu prowadził Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach (zarządca drogi). Koszt inwestycji sięgnął blisko 42 mln zł. Prawie 12 mln złotych zabezpieczyło na ten cel Województwo, natomiast 30 mln złotych stanowiło dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, realizowanego przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. 

 

Źródło: „Uroczy Lubliniec” [Facebook]


Ulica 74 Górnośląskiego Pułku Piechoty.

Ulica Mickiewicza

Podstawowe parametry techniczne wiaduktu:

  • długość całkowita wiaduktu: 174,9 m (łącznie pięć przęseł)
  • przęsła ponad torami w formie dwóch stalowych łuków
  • rozmiary łuków: długość całkowita 76,2 m / wysokość 13,39 m
  • szerokość całkowita wiaduktu: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe w pozostałej części)
  • szerokość całkowita jezdni: 7,8 m
  • chodnik i ścieżka rowerowa o szerokości 3,1 m (osłonięte barierami)
  • budowa nowego oświetlenia w liczbie 12 latarni rozmieszczonych po obu stronach drogi
  • remont obecnych zejść schodowych
  • brak zmian w obecnych powiązaniach z innymi drogami
  • wycinka 20 drzew (samosiejki oraz drzewa wcześniej nasadzone) i krzewów
  • budynek biurowy znajdujący się pod wiaduktem zostanie rozebrany

Jak dług trwała budowa wiaduktu wraz z procedurą odbioru obiektu?

Zdjęcie powyżej: Łukasz Karnatowski [źródło: Uroczy Lubliniec, Facebook]

CATEGORIES
Share This

COMMENTS

Wordpress (1)
  • comment-avatar
    Marcin 1 tydzień

    Kierownictwo budowy mówi, że takie rozwiązania są zgodne z przepisami. To ja mówię kierownictwu budowy, że na Titanicu liczba szalup też była zgodna z przepisami…

  • Disqus (0 )