Tunel pod przejazdem kolejowym na ul. Częstochowskiej w Lublińcu? Pierwsze działania jeszcze w tym roku

Tunel pod przejazdem kolejowym na ul. Częstochowskiej w Lublińcu? Pierwsze działania jeszcze w tym roku

Powraca temat skrzyżowania drogowo – kolejowego w sąsiedztwie lublinieckiego dworca PKP. Sprawę możliwych rozwiązań zmierzających do upłynnienia ruchu w tym rejonie miasta poruszono w trakcie czwartkowej Sesji Rady Miejskiej.

Chcemy jak najszybciej opracować koncepcję dotyczącą budowy wiaduktu lub tunelu – poinformował Burmistrz Lublińca, Edward Maniura po wcześniejszym spotkaniu z Posłem Ziemi Lublinieckiej, Andrzejem Gawronem oraz Dyrektorem Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, Helmutem Klabisem.


Najpierw koncepcja

Sporządzenie dokumentacji możliwe będzie najprawdopodobniej jeszcze w 2020 roku. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, będzie wymagało to wyłonienia autora w drodze przetargu. W dalszej perspektywie planowane jest aplikowanie o środki z budżetu państwa lub o dofinansowania unijne, w zależności od uzyskanego kosztorysu. Uczestnicy spotkania, o którym wspomniał Burmistrz Edward Maniura, zgodnie zauważyli, że w grę wchodziłby raczej tunel niż wiadukt – Należy przy tym zwrócić uwagę, że takie rozwiązanie powinno być traktowane szerzej, a więc powinno obejmować również przejazd na ulicy Oleskiej. Koncepcja, którą chcemy zlecić, będzie miała za zadanie pokazać jak rozwiązać to docelowo. Będziemy mogli również odpowiedzieć na pytanie: o jakich pieniądzach mówimy. Będą one olbrzymie, nawet powyżej 30 milionów złotych – przewiduje Burmistrz Lublińca.

O wiadukcie już w 2018 roku

Trzymam kciuki i cieszy mnie ten przejaw ambicji w kwestii rozwoju miasta, ponieważ byłoby to kapitalne rozwiązanie, które wpłynęłoby na rozładowanie korków w Lublińcu – przyznał radny Łukasz Mikulski [PiS]. Samorządowiec mocno interesował się potencjalną budową wiaduktu już jesienią 2018 roku, powołując się na ekspertyzę sporządzoną przez inż. Andrzeja Banacha, głównego planistę infrastruktury drogowej w Warszawie – Okazuje się, że taka inwestycja jest możliwa i nie musi ona dotyczyć stricte ulicy Częstochowskiej. Koncepcja zakłada spiralny podjazd od strony ulicy Paderewskiego oraz zjazd, również spiralą, na ulicę Tartaczną. Co ważne, uniknęlibyśmy wówczas procedury wywłaszczania gruntów od właścicieli – przekonywał Mikulski.

– Aby dokładnie wytyczyć przebieg wiaduktu potrzebny jest eksperyment koncepcyjny i profesjonalne badaniaDzięki wsparciu Posła Ziemi Lublinieckiej, Andrzeja Gawrona, jesteśmy po konkretnych rozmowach z PKP, która zdecydowana jest sfinansować tą inwestycję w kwocie 2/3 nakładów a miasto musiałoby wyłożyć z własnych środków około 10 milionów złotych – wyliczał radny niemal dwa lata tamu, na łamach lublinieckiego.pl

Tunel – czyli pomysł numer dwa

W pierwszej połowie 2019 roku, w przestrzeni publicznej pojawiła się koncepcja budowy tunelu pod przejazdem na ul. Częstochowskiej. W tą kwestię angażował się radny Rady Powiatu, Jerzy Orszulak [PiS], polegając na graficznej koncepcji przygotowanej przez inżyniera architektury, Adama Bielę. Jak podkreślał radny Orszulak – Ta koncepcja nie spowoduje wyburzeń budynków i nie przewiduje poważniejszych utrudnień dla osób mieszkających w rejonie skrzyżowania z torowiskiem;

Jerzy Orszulak przekonywał również, że budowa tunelu na Częstochowskiej powinna zostać ukończona przed planowaną budową nowego wiaduktu w rejonie Lentexu – zdaniem radnego, w tym okresie należy spodziewać się gwałtownego spiętrzenia korków w centrum Lublińca. Według naszych informacji, przebudowa wiaduktu przy ul. Powstańców (termin rozpoczęcia 2021/24) polegać będzie na… całkowitej rozbiórce istniejącego obiektu i wykonaniu w tym samym śladzie zupełnie nowej konstrukcji mostowej! W związku z tym roboty prowadzone będą przy długotrwałym, całkowitym zamknięciu ruchu na drodze w kierunku Koszęcina – stąd słuszne obawy Jerzego Orszulaka.

Proponowane zadania, z uwagi na skalę robót koniecznych do wykonania, możliwe są do realizacji jedynie w dłuższej perspektywie czasowej, przy znacznym udziale zewnętrznych środków finansowych. Z tego względu realizacja inwestycji przed rozpoczęciem robót związanych z remontem wiaduktu wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich jest niemożliwa – tłumaczył Burmistrz w ubiegłorocznej odpowiedzi na wniosek radnego.

Teraz jednak temat udrożnienia ruchu na ul. Częstochowskiej powraca ponownie, a zapowiadane opracowanie koncepcji budowy tunelu (wiaduktu) z ewentualnym włączeniem przejazdu na ul. Oleskiej, sprawia, że refleksja może wreszcie zamienić się… w konkrety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.