Na terenie Dworca Kolejowego w Lublińcu uruchomiono tablice peronowe, tablicę zbiorczą oraz infokioski – urządzenia prezentują informacje dotyczące godzin przyjazdów i odjazdów pociągów.
Nowości, które ułatwią pasażerom korzystanie z dworca to efekt ponad trzyletnich działań prowadzonych przez Posła Ziemi Lublinieckiej, Andrzeja Gawrona przy współpracy z PKP PLK. Potwierdza to treść Zapytania Poselskiego, skierowanego do ministra infrastruktury w sprawie wyposażenia dworca kolejowego w Lublińcu – System informacji świetlnej na ważnym węźle komunikacyjnym stacji przesiadkowej jakim jest Lubliniec stanowiłby ważne udogodnienie dla wszystkich osób korzystających z dworca. Ponadto taki system ułatwiłby poruszanie się i znajdowanie właściwego peronu dla osób głuchoniemych. W tym kontekście warto przypomnieć, że w Lublińcu działa Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy dla Niesłyszących i Słabosłyszących, którego podopieczni także podróżują koleją – czytamy w dokumencie z 21 marca 2017 roku.
W połowie maja 2019 roku poseł Gawron otrzymał pisemne zapewnienie Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie, Helmuta Klabisa, w którym poinformowano, że Polskie Linie Kolejowe S.A. uzyskały zgodę na zaciągnięcie zobowiązania w związku z planowanymi inwestycjami na lublinieckim dworcu. Na przełomie września i października tego roku w Lublińcu oddano do użytku w sumie 14 kompletów wyświetlaczy, 4 tablice tunelowe oraz 3 infokioski.
* * *
Przypomnijmy, że w drugiej połowie lutego, w przejściu podziemnym lublinieckiego dworca PKP uruchomiono monitoring oraz trzy windy przeznaczone m.in. dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się oraz rowerzystów.
16 września br., w bliskim sąsiedztwie dworca otwarto Centrum Przesiadkowe “Park & Ride” – inwestycja prowadzona przez Miasto Lubliniec obejmowała budowę czteropoziomowego parkingu z ilością 100 miejsc dla samochodów osobowych, budowę wiaty przystankowej ze stanowiskami postojowymi dla autobusów, przebudowę istniejącego budynku dworca PKS, budowę parkingu dla rowerów z samoobsługowym punktem naprawy na minimum 60 miejsc, a także montaż monitoringu wizyjnego oraz sieci informacji pasażerskiej.
Nowoczesny obiekt jest częścią dużego, wartego 66 milionów (przy dofinansowaniu unijnym 54 mln), projektu o zasięgu powiatowym, tworzącego system punktów przesiadkowych, parkingów i ścieżek rowerowych o łącznej długości ponad 45 kilometrów. Koszt budowy samego Centrum Przesiadkowego to niemal 21 milionów złotych (UE 17,6 mln). Instalacja tablic informacyjnych to 2 mln, natomiast wartość montażu wind na terenie dworca PKP Lubliniec sięgnęła 1,7 mln złotych.
Tak, oczywiście, wszystko zasługa posła…