Co dalej z komunikacją? Metropolia odpowiada naszym Samorządowcom!

Co dalej z komunikacją? Metropolia odpowiada naszym Samorządowcom!

Powracamy do tekstu “Nie chcieli przejąć PKS’u – teraz chcą kupić autobusy” z 6 marca. Informowaliśmy wówczas, że w pierwszej połowie lutego Starosta, Burmistrzowie i Wójtowie gmin zlokalizowanych na terenie powiatu lublinieckiego, skierowali wspólny wniosek do Zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii z prośbą o wdrożenie działań zapobiegających wykluczeniu komunikacyjnemu Ziemi Lublinieckiej.

– W związku z przystępowaniem gmin powiatu lublinieckiego do Metropolii Górnośląsko – Zagłębiowskiej, zwracamy się z prośbą o dokonanie stosownych analiz, a następnie wdrożenie odpowiednich działań, aby zapobiec w przyszłości wykluczeniu komunikacyjnemu północnych terenów dynamicznie rozwijającej się Metropolii (…) Wierzymy, że MGZ powstała po to żeby przybliżyć do siebie położone w jej obrębie jednostki samorządu terytorialnego, dlatego uważamy, że niezbędnym elementem jest wsparcie naszych terenów w działaniach mających na celu poprawę transportu publicznego – czytamy w piśmie do Kazimierza Karolczaka, Przewodniczącego Zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Pod wnioskiem podpisali się wójtowie wszystkich gmin, Burmistrzowie Woźnik – Michał Aloszko oraz Lublińca – Edward Maniura, a także Starosta Powiatu Lublinieckiego, Joachim Smyła.

Lubliniecki.pl dotarł do odpowiedzi, którą 19 marca wystosował i skierował do naszych Samorządowców Grzegorz Kwitek, Członek Zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Tekst przytaczamy w całości:

“Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uprzejmie informuje, że obecnie GZM jest organizatorem komunikacji miejskiej dla gmin należących do GZM, jak i gmin, które podpisały stosowne porozumienie i przekazały realizację tego zadania Metropolii. 

Przekazanie zadania przez gminy niebędące członkiem GZM, musi wiązać się również z zapewnieniem finansowania nowych połączeń przez gminy, przez które przebiega dana linia. W związku z tym, aby Metropolia mogła stać się organizatorem komunikacji miejskiej na terenie gmin z powiatu lublinieckiego, konieczne jest podjęcie stosownych uchwał organów uchwałodawczych oraz zawarcie, na ich podstawie, porozumień.

Jeżeli nowe linie przebiegać będą przez teren obecnych członków GZM lub gmin, z którymi zawarte zostanie porozumienie, konieczna jest również ich zgoda na zwiększenie składki zmiennej lub dotacji z tytułu zwiększonej liczby wozokilometrów.

Informujemy, że GZM może stać się organizatorem transportu miejskiego na obszarze powiatu lublinieckiego po spełnieniu powyższych warunków. W celu dokonania wstępnych analiz, prosimy o przedstawienie potrzeb komunikacyjnych wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania – pisze Grzegorz Kwitek.

*    *    *

We wspomnianym artykule z 6 marca informowaliśmy również o kolejnym wniosku samorządowców z terenu powiatu lublinieckiego, skierowanym do Marszałka Województwa Śląskiego, Jakuba Chełstowskiego. Pismo związane było z planowanym w lipcu konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, dotyczącym zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego. Potężny program opiewa na 50 milionów złotych i ma stanowić wydatne wsparcie w rozwoju transportu zbiorowego w regionie górnośląskim.

Problem w tym, że konkurs dedykowany jest wyłącznie Przedsiębiorstwom Komunikacji Miejskiej. Logicznie ujmując, skorzystają na nim miasta, które posiadają na swoim terenie takie przedsiębiorstwa – Zwracamy się z do Pana Marszałka z prośbą o rozszerzenie listy Beneficjentów o Jednostki Samorządu Terytorialnego – apelują w piśmie do J. Chełstowskiego przedstawiciele naszych gmin i powiatu – Samorządy z terenu powiatu lublinieckiego są zainteresowani konkursem i zamierzają przygotować wspólny projekt na zakup autobusów celem obsługi komunikacji na terenie powiatu lublinieckiego – deklarują, wskazując przy tym na wykluczenie komunikacyjne i brak możliwości korzystania z Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

*    *    *

Z początkiem marca do działań Burmistrzów, Starosty i Wójtów odniósł się Poseł na Sejm RP, Andrzej Gawron – Prowadziłem bezpośrednie rozmowy z Przewodniczącym Kazimierzem Karolczakiem i Marszałkiem Jakubem Chełstowskim w sprawie sytuacji w transporcie publicznym na terenie naszego powiatu. W obu przypadkach spotkałem się z przychylnym stanowiskiem dotyczącym włączenia Ziemi Lublinieckiej w system komunikacyjny Metropolii Górnośląsko – Zagłębiowskiej. Sprawa jest rozwojowa, jednak samorządy muszą mieć świadomość, że w jakimkolwiek kierunku rozwiązania problemu by nie poszły, to i tak nie unikną partycypacji w kosztach transportu publicznego – podkreślał Poseł Gawron w wypowiedzi z dnia 6 marca.

Biorąc pod uwagę, cytowane powyżej, stanowisko Grzegorza Kwitka, parlamentarzysta nie mylił się sugerując, że samorządy z terenu powiatu lublinieckiego będą musiały ponieść koszty z chwilą włączenia swoich obszarów w komunikacyjny system Metropolii.

– Jednocześnie ubolewam nad tym – mówił Poseł – że Samorządowcy nie potraktowali poważnie możliwości skomunalizowania lublinieckiego PKS’u, kiedy właśnie z Marszałkiem robiliśmy wszystko aby utrzymać przewoźnika na naszym obszarze. Dopiero teraz przedstawiciele gmin i Starostwa formułują wniosek do Marszałka, planując zakup autobusów. Proszę pamiętać, że PKS to nie tylko tabor ale również szereg odpowiednich certyfikatów, koncesji i zezwoleń. Dzisiaj najprawdopodobniej stanowiłyby one kartę przetargową w staraniach o nowe autobusy – zaznaczał w rozmowie z Lublinieckim.pl, doceniając jednocześnie zaangażowanie Radnego Miejskiego Jana Springwalda (Forum Samorządu Lublinieckiego) działającego na rzecz poprawy rozwiązań komunikacyjnych dla mieszkańców Kokotka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.