Lublińczanie za wariantem niebieskim. Trudne rozmowy nad przebiegiem drogi ekspresowej S11. [FILM]

Lublińczanie za wariantem niebieskim. Trudne rozmowy nad przebiegiem drogi ekspresowej S11. [FILM]

W czwartek w siedzibie Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej w Lublińcu odbyło się spotkanie konsultacyjne w sprawie budowy drogi ekspresowej S11 w województwie śląskim. Temat przebiegu odcinka wzbudził zainteresowanie 80 mieszkańców, którzy niemal jednogłośnie opowiedzieli się za wariantem niebieskim.

W rozmowach wzięli udział przedstawiciele katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz firmy Complex Projekt zajmującej się opracowywaniem projektu S11. W “Lubitece” gościli również Burmistrz Lublińca – Edward Maniura, Wójt Gminy Kochanowice – Ireneusz Czech, samorządowcy oraz członkowie komitetów społecznych postulujących za poszczególnymi koncepcjami usytuowania ekspresówki oraz jej wpływu na otoczenie.

Wśród omawianych zagadnień, mieszkańcy kładli nacisk przede wszystkim na takie rozwiązania, które zminimalizowałyby wpływ ruchu drogowego w zakresie emisji spalin oraz hałasu. W zdecydowanej większości opowiadali się za niebieskim wariantem drogi ekspresowej – bardziej odseparowanym od zabudowy miasta w stosunku do wariantów czerwonego i różowego. Kierowali również swoje zastrzeżenia w kwestii dojazdów do węzłów, łączących drogę S11 z odcinkami lokalnymi.

Swoje argumenty podali również mieszkańcy Lubecka wskazujący na konieczność wytyczenia odcinka ekspresówki z dala od zabudowy oraz wdrożenia rozwiązań, które nie generowałyby ruchu w centrum miejscowości. W trakcie dyskusji analizowano również wykorzystanie drogi krajowej nr 46 (Lubliniec – Pawonków) w celu upłynnienia komunikacji w rejonie Lublińca i Lubecka.

Projektanci oraz przedstawiciele GDDKiA zwrócili się z prośbą do zebranych aby wszystkie uwagi skierowali do autorów projektu drogą pisemną. Będą one analizowane w celu osiągnięcia najlepszego rozwiązania dla wszystkich stron. Należy jednak podkreślić, że do tej pory instytucje nadzorujące sporządzenie projektu przyjęły już około… 1000 takich wniosków ze wszystkich gmin objętych inwestycją, a w najbliższych tygodniach czekają ich kolejne dyskusje z mieszkańcami innych samorządów. Wiele wskazuje na to, że do zatwierdzenia ostatecznego kształtu S11 jeszcze daleka droga… niekoniecznie ekspresowa.

Budowę S11 na terytorium województwa śląskiego podzielono na dwie części – pierwsza z nich stanowić będzie obwodnicę Tarnowskich Gór. 25 kilometrowa obwodnica w całości ma przebiegać nowym korytarzem. W założeniu ma rozpocząć się już pomiędzy Lublińcem a Tworogiem. Zakończenie odcinka znajdzie się na węźle „Piekary” autostrady A1.

Drugi odcinek rozpocznie się w pobliżu Sierakowa – od połączenia z fragmentem drogi S11 w województwie opolskim, a następnie w kierunku Tarnowskich Gór. Priorytetem będzie przede wszystkim spójność tego odcinka dla wszystkich gmin, przy jednoczesnym zachowaniu koncepcji opartej na maksymalnym wykorzystaniu nowych terenów. Szczegółowy przebieg trasy poznany w najbliższym czasie, po sporządzeniu wspomnianych projektów. Orientacyjna długość S11 od Sierakowa do połączenia z obwodnicą Tarnowskich Gór, wynosi około 36,1 km. Realizacja obu odcinków planowana jest w formule „Projektuj i Buduj” na lata 2023-2026. Szacuje się, że prace terenowe w województwie śląskim pochłoną łącznie około 3 mld zł.

Aktualne projekty budowy drogi ekspresowej S11 w woj. śląskim możecie zobaczyć – TUTAJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.