Nasze gminy nie skorzystały z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Sąsiedzi… robią swoje.

Nasze gminy nie skorzystały z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Sąsiedzi… robią swoje.

Na początku września podpisano kolejne umowy w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na terenie województwa śląskiego. W najbliższym czasie w regionie powstanie 15 nowych połączeń. Tylko do końca 2019 roku planuje się powiększenie sieci do 35 linii.

Podczas gdy pobliskie gminy – Krzepice, Wręczyca Wielka, Przystajń oraz powiat kłobucki i myszkowski, zdobyły pierwsze środki z FRPA, nasze samorządy nie zdecydowały się na złożenie swoich wniosków. Co gorsza – oficjalne stanowiska, które wpływają do nas z poszczególnych gmin powiatu lublinieckiego… diametralnie różnią się od siebie!

Rozstrzygnięcie ostatniego naboru w woj. śląskim wzbogaci sieć połączeń autobusowych o 400 kilometrów tras. W całym województwie wnioski złożyło 7 gmin, 3 powiaty i 2 związki jednostek samorządu terytorialnego na łączną kwotę dopłaty około 820 tys. zł.

Gminy, które wzięły udział w naborze to: Krzepice, Miedźno, Popów, Skoczów, Olsztyn, Wręczyca Wielka na oraz Przystajń. Miedźno oraz Skoczów wnioskowały o dwa połączenia, a pozostałe gminy o jedno. Oprócz tego, do dofinansowania aplikowały 4 powiaty: cieszyński, kłobucki, myszkowski oraz Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju i Beskidzki Związek Komunikacyjny.

Ostateczna kwota dopłaty to blisko 778 tys. zł na obsługę 35 nowych linii na terenie województwa. Łączna długość linii komunikacyjnych, którą operatorzy przejadą w ciągu 4 najbliższych miesięcy (do końca roku) to 896,57 km.

Po ogłoszeniu jednostek, które już podpisały umowy w ramach FRPA, postanowiliśmy zapytać przedstawicieli wszystkich naszych gmin o powody, dla których nie zdecydowały się one na udział w konkursie. Pytaliśmy również, czy Starostwo Powiatowe w Lublińcu – organ będący naturalnym liderem jednoczącym gminy w zakresie odbudowy połączeń, organizował wspólne konsultacje z pozostałymi jednostkami w kwestii FRPA.

Pierwsze informacje, które dotarły na naszą skrzynkę są… delikatnie mówiąc, zaskakujące – Urząd Gminy Boronów nie ubiega się o wsparcie z Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych oraz nie prowadzi rozmów z Zarządem Starostwa Powiatowego w Lublińcu ani innymi gminami powiatu lublinieckiego w celu otrzymania dofinansowania – pisze Szymon Żyłka, Sekretarz Gminy.

Nieco inną wersję przedstawia już Wójt Gminy Ciasna, Zdzisław KulejGmina nie będzie ubiegać się o wsparcie z Urzędu Wojewódzkiego – informuje wójt, który w przeciwieństwie do Sekretarza Gminy Boronów dodał, że… były prowadzone rozmowy z Zarządem Starostwa w zakresie współpracy przy organizacji transportu publicznego.

Kwestię owej współpracy rozwija dopiero Iwona Burek, Wójt Gminy Herby – samorządu, który podobnie jak Boronów i Ciasna nie przystąpił do naboru w ramach FRPA, opierając się na transporcie komercyjnym i połączeniach PKP – Gminy wraz ze Starostwem Powiatowym aktualnie opracowują plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu lublinieckiego – odpowiada Wójt Iwona Burek – Po wykonaniu planu podjęte zostaną wspólne działania mające na celu poprawę funkcjonowania transportu zbiorowego na terenie powiatu – dodaje.

W podobnym tonie wypowiada się Burmistrz Lublińca – Edward Maniura, wskazując, że Gmina Lubliniec jest jednym z uczestników tego przedsięwzięcia, spoczywającego na Starostwie Powiatowym. Koszty, jakie z tego tytułu ponosi Lubliniec, to kwota 16.964 złotych.

Zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego może okazać się dziełem… bardzo odległym, ponieważ, jak czytamy w następnej korespondencji, tym razem wystosowanej przez Joannę Wons-Kleta, Wójta Gminy Pawonków – Samorząd nie prowadził i nie prowadzi rozmów z Zarządem Starostwa Powiatowego oraz innymi gminami w kwestii organizacji połączeń. Gmina będzie ubiegać się o wsparcie z FRPA kiedy nadarzy się taka okazja – deklaruje wójt.

I jeszcze meldunek z Gminy Kochanowice, która – Na chwilę obecną nie składała wniosku o wsparcie z Urzędu Wojewódzkiego w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Dofinansowanie to dotyczy uruchomienia nowych połączeń, a Gmina Kochanowice wraz z Gminą Herby, dotują kilka połączeń w ramach przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Nie wykluczamy jednak w przyszłości ubieganie się o środki z tego funduszu – pisze Sekretarz Gminy Kochanowice, Andrzej DomałagaPodczas ostatniej sesji radni uchwalili dotację celową w wysokości 4912,00 zł na realizację zadania polegającego na zredagowaniu planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu lublinieckiego – dodaje.

Czekamy na informacje z gmin Koszęcin i Woźniki.

*     *     *

W zamyśle ustawodawcy – z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy i takich, na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

  1. Czyli wszyscy chcą dobrze a nikt nic nie wie

    Odpowiedz
  2. Słaby jest Pan Panie redaktorze z tą agitacją Prawa i Sprawiedliwości. PISowski.pl – proszę zmienić nazwę :).

    Odpowiedz
  3. Julian = farma troli. Ile płacą? Może skorzystam.

    Odpowiedz
  4. PiSowski portal? Zero argumentów, zapraszam do ich przedstawienia. Inne samorządy wystąpiły o dopłaty do transportu publicznego, nasze nie. Takie są fakty. Mają mieszkańców w poważaniu.

    Odpowiedz
  5. nasze pany wożą się mercedesami. po co im autobusy

    Odpowiedz
  6. Achim dokładnie audicom 😉

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.