POWIAT: Kto powstrzyma nieodpowiedzialnych rowerzystów? Więcej zdarzeń i wykroczeń niż w całym 2022 roku

POWIAT: Kto powstrzyma nieodpowiedzialnych rowerzystów? Więcej zdarzeń i wykroczeń niż w całym 2022 roku

Jak dotąd w 2023 roku na terenie powiatu lublinieckiego doszło do 35 zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów – w tym do 8 wypadków, w których 6 kierujących rowerami odniosło obrażenia. Zginęły dwie osoby.

“Od początku roku rowerzyści przyczynili się do 20 zdarzeń z ich udziałem” – poinformowano na stronie Komendy Powiatowej Policji w Lublińcu.

Na niemal dwa miesiące przed zakończeniem 2023 roku wiemy już, że liczba zdarzeń będzie wyższa niż w całym roku 2022, również jeśli chodzi o wykroczenia, których dopuścili się rowerzyści. 

Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022, w powiecie lublinieckim odnotowano 30 zdarzeń z udziałem rowerzystów. Życie straciły dwie osoby a 5 zostało rannych. Najwięcej zdarzeń miało miejsce na terenie miasta Lublińca.

“Na bezpieczeństwo rowerzystów ma wpływ wiele czynników, począwszy od pory dnia, na warunkach pogodowych kończąc. Najważniejsze są jednak zachowania samych rowerzystów, przede wszystkim respektowanie obowiązujących zasad i przepisów ruchu drogowego oraz umiejętność przewidywania niebezpiecznych sytuacji” – podkreśla asp. Monika Wacławek, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Lublińcu.

źr. KPP Lubliniec

Oto kilka często spotykanych zachowań nieodpowiedzialnych rowerzystów, wymienionych na stronie lublinieckiej komendy:

Przejścia dla pieszych i niestosowanie się do przepisów

Jednym z często spotykanych zachowań rowerzystów jest jazda przez przejścia dla pieszych. Przepisy drogowe jasno określają, przejścia dla pieszych pokonujemy pieszo. Niestety, wielu rowerzystów to ignoruje, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Piesi, którzy wchodzą na przejście mając zielone światło, nie zawsze spodziewają się, że rowerzysta pojawi się nagle i z pominięciem sygnalizacji świetlnej.

Nieodpowiednie przewożenie pasażerów

Innym niebezpiecznym zachowaniem jest wożenie pasażerów, zwłaszcza młodzieży, na kierownicy roweru. To narusza przepisy i zwiększa ryzyko wypadku. Rower został zaprojektowany do przewożenia jednej osoby, a dwa lub więcej pasażerów mogą znacząco wpłynąć na stabilność i kontrolę nad rowerem. W przypadku nagłego manewru lub hamowania, pasażerowie i rowerzysta mogą być narażeni na urazy.

Jazda po ulicy zamiast ścieżką rowerową

Kolejnym często spotykanym zachowaniem jest jazda rowerem po jezdni, pomimo obecności odpowiedniej ścieżki rowerowej. To nie tylko irytuje kierowców, ale może także zwiększać ryzyko wypadków. Ścieżki rowerowe zostały zaprojektowane, aby zapewnić bezpieczne warunki dla rowerzystów, oddzielając ich od ruchu samochodowego. Jednak niektórzy rowerzyści wciąż wybierają jazdę po jezdni, co może prowadzić do konfliktów z kierowcami i zwiększenia ryzyka kolizji.

Brak elementów odblaskowych

Kolejnym istotnym aspektem jest brak odblasków. Rowerzyści, którzy jeżdżą po zmroku lub w warunkach ograniczonej widzialności bez odblasków, stwarzają znacznie większe ryzyko wypadku. Brak odblasków sprawia, że są mniej widoczni dla kierowców, co może prowadzić do potencjalnie tragicznych skutków.


źr. KPP Lubliniec

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.