Już wszystko jasne! Będzie budowa NOWEGO WIADUKTU w Lublińcu! ZDW Katowice ogłosił wynik przetargu

Już wszystko jasne! Będzie budowa NOWEGO WIADUKTU w Lublińcu! ZDW Katowice ogłosił wynik przetargu

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach opublikował komunikat o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na “rozbiórkę i budowę wiaduktu nad torami PKP w ciągu drogi wojewódzkiej nr 906 w miejscowości Lubliniec”.

Inwestycja na ulicy Powstańców Śląskich, której koszt sięgnie ponad 41,8 mln złotych, powinna zakończyć się na przełomie 2024 i 2025 roku.

Przetarg na realizację zadania ogłoszono 7 września 2022 roku. Zarząd Dróg Wojewódzkich dysponował kwotą 30 milionów dzięki dofinansowaniu przyznanemu w ramach rządowego Programu POLSKI ŁAD. Zgodnie z ogłoszeniem zamieszczonym w dniu 21 października, najniższa spośród ośmiu złożonych ofert wyniosła znacznie więcej, bo aż 41 889 429,76 złotych (najwyższa 52,4 mln). Jednak już 25 października, Uchwałą Zarządu Województwa Śląskiego, udało się wygenerować nową kwotę, która pozwoli na rozpoczęcie robót.

Zgodnie z dokumentacją zamieszczoną z Biuletynie Informacji Publicznej katowickiego ZDW, oprócz rozbiórki istniejącego i budowy nowego obiektu, prace obejmować będą również wcześniejsze przygotowanie terenu – m.in. budowę instalacji rurociągów i linii komunikacyjnych czy montaż takich elementów jak bariery i znaki drogowe.

Wykonawca będzie związany z ofertą do dnia 18 stycznia 2023 roku. Planowany termin realizacji prac to maksymalnie 26 miesięcy od dnia podpisania umowy z wykonawcą. Należy jednak podkreślić, że termin faktycznego rozpoczęcia inwestycji uzależniony będzie jeszcze od procedur spoczywających na PKP, dotyczących ustalenia warunków, które dałyby zielone światło wykonawcy zadania.

Co z objazdami?

Nie ulega wątpliwości, że inwestycja (choć potrzebna ze względu na stan obiektu – zdjęcie poniżej) stanowić będzie wielomiesięczne utrudnienie dla użytkowników dróg. Stanowisko Zarządu Dróg Wojewódzkich nie odbiega od tego, które przedstawiono już na początku 2022 roku, kiedy opracowany projekt tymczasowej organizacji ruchu został zatwierdzony przez Marszałka Województwa Śląskiego:

  • ruch samochodowy kierowany będzie ul. Klonową i ul. Częstochowską na terenie gminy Lubliniec oraz ul. Główną w Jawornicy (do ronda w Kochanowicach a następnie drogami krajowymi 46 i 11);
  • dla wygody pieszych, wykonawca zobowiązany będzie w godzinach 6.00 – 22.00 zapewnić kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami 9 osobowymi;
  • ruch rowerowy zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.

Podstawowe parametry techniczne wiaduktu:

  • długość całkowita wiaduktu: 174,9 m (łącznie pięć przęseł)
  • przęsła ponad torami w formie dwóch stalowych łuków
  • rozmiary łuków: długość całkowita 76,2 m / wysokość 13,39 m
  • szerokość całkowita wiaduktu: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe w pozostałej części)
  • szerokość całkowita jezdni: 7,8 m
  • chodnik i ścieżka rowerowa o szerokości 3,1 m (osłonięte barierami)
  • budowa nowego oświetlenia w liczbie 12 latarni rozmieszczonych po obu stronach drogi
  • remont obecnych zejść schodowych
  • brak zmian w obecnych powiązaniach z innymi drogami
  • wycinka 20 drzew (samosiejki oraz drzewa wcześniej nasadzone) i krzewów
  • budynek biurowy znajdujący się pod wiaduktem zostanie rozebrany

Czytaj również:

Budowa nowego wiaduktu w Lublińcu. Grupa mieszkańców zamierza blokować drogi? Znamy powody

  1. Czyli standardowo na wzór np remontu drogi do Częstochowy, firma przyjedzie, w 2 miesiące rozbierze wiadukt, zostawi to na rok i po tym czasie zaczną się prace które się przeciągną o 2-3 miesiące. Taki standard w PL

    Odpowiedz
  2. Komunikacja nie obejmie tych co pracuje od 6 czy skończą o 22?

    Odpowiedz
  3. 26 miesięcy….. Japońce czy Chińczycy zrobili by to za 1 miesiąc

    Odpowiedz
  4. A jak długo trwała budowa wiaduktu? Ja tego nie pamietam ale starsi mówią, że pół roku. A remont (a w gruncie rzeczy nowa budowa 26 m-cy…).

    Odpowiedz
  5. Inżynier Pietrzykowski budował ten wiadukt, który miał być tymczasowy. Budowa trwała bardzo krótko. Obiekt przetrwał kilkadziesiąt lat, mimo iż budowano go na kilka.
    Stara szkoła politechniczna.

    Teraz będzie zapewne tak, że budowa będzie przeciągana, a na koniec kierownictwo będzie wnosiło o domiar kasy, bo materiały i robocizna w góre. Znamy już to z lokalnego rynku budownictwa drogowego, gdzie prezesi żebrzą o kasę co projekt.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.